Neil
Strauss har skrivit biografier om Marilyn Manson och Mötley Crüe,
och så några böcker jag inte har läst: en uppmärksammad
raggningsbok (Spelet)
och böcker om porrfilm. En driftig journalist, som väl är vad man
förr brukade kalla ”flyhänt”. Nu har hans samlingsbok
Alla älskar dig när du är död
utkommit på Lind & Co, i Niklas Darkes översättning. En
samling med bonusmaterial från de cirka 3 000 artiklar han har
skrivit, om mestadels rock- och filmstjärnor.
En
mastig lunta på 699 sidor är det, och då underlättar det att
Strauss är flyhänt, och vet vilka älsklingar han ska döda. Här
finns exempel på både lyckade och misslyckade intervjuer, men också
på lyckliga och tragiska människoöden.
Det
är en bok som är klippt som en dokumentär, där de olika rösterna
avlöser varandra: när någon artist nämner en annan artist, blir
denne föremål för nästa intervju. Och Strauss strösslar med
cliffhangers, med fortsättningar, där han delar upp i sekvenser.
Att
intervjua är förstås svårare än man kan tro: jag har alltid
beundrat de där talkshow-värdarnas förmåga att få gäster att
öppna sig – givetvis med assistenters och manusskrivares
undsättning – men kan lika mycket störa mig på den
självupptagenhet som vissa journalister visar: jag
minsann fick artisten att säga det där speciella, det ingen annan
lyckats med! När det blir för mycket fokus på den som intervjuar
är det något som har gått på tok. (Ungefär som en bra
fotbollsdomare gör sig osynlig under matchen och lyckas undvika att
bli föremål för diskussion efter matchen.)
Att ställa rätt
sorts frågor, ja – men det är ju ändå bara så att journalisten
gör sitt jobb, och det är sådant man lär sig. Neil Strauss torde
vara en bra journalist, och det är han kanske tack vare att han är
en Leonard Zelig, en kameleont som anpassar sin personlighet efter
den han intervjuar. Till gagn för oss som läser har han nosat fram
de intressanta detaljerna, de udda inslagen – den här boken är
något av en uppsamling av överblivet material, ett underlag som
inte passat för de tryckta intervjuerna i mestadels Rolling Stone
eller New York Times.
Här visar han också
en fin självdistans, när han tar sig an ämnet med ganska
okonventionella metoder. Det kan behövas eftersom artister är
galningar typ halva bunten. Många av dem är egenartat
karriärinriktade, styrda av en framgångsdrift som smittar av sig –
här finns så klart några intelligenta typer, men också en del
spån och våp. De kan vara lika makalöst begåvade som makalöst
dumma. Gemensamt har de sin verklighetsfrånvända sida – även om
Bruce Springsteen är ett visst undantag borde någon berätta för
honom att man inte ger 200 procent i dricks, till exempel.
Annars är det ont
om överraskningar: de man har en bild av som tråkmånsar bekräftar
detta med råge, även om jag oroas en aning att en av dessa, Moby,
gillar Flannery O'Connor (en författare många artister gillar, som
Nick Cave, P.J. Harvey och Bobby Gillespie). Kanske det är lite
oroande att de som ger mest sympatiskt intryck råkar vara britter,
som Hugh Laurie, David Bowie och medlemmarna i ett band som heter Led
Zeppelin.
Som avslutande
appendix en enkät kring den försvunne musikjournalisten Paul
Nelson, som på 60-talet försvarade Bob Dylan, och hyllats för
epokgörande insatser. Sedermera försvann han, arbetade i en
videoaffär eller drog sig helt undan. I den här texten ger Strauss
ogarderade kommentarer, kanske som ett indicium på att detta öde
kunde ha varit eller kan bli också hans eget. För oss alla lurar
denna lockelse att bara ta till flykten.
En mastig bok att ta
sig igenom. Eftersom artisterna i så många fall tagit droger finns
gott om stolligheter i deras idévärldar, och Strauss antecknar
flitigt. Det blir tyvärr också något av lyteskomik, där han
ibland tar sig förbi deras integritetsbarriärer. Bara för att det
är så lätt, i somliga fall. Då solkas läsningen av en grymhet,
och jag kan inte längre skratta åt de inslagen. Till Strauss
försvar kan sägas att han med subtila markörer redovisar var hans
sympatier ligger: ogillar han någon är det ganska lätt att förstå
det på både hans följdfrågor och sidkommentarer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.