Allvarligt talat:
vad ska vi ha litteraturen till? Ja, den gamla kan vi inte göra så
mycket åt, den finns ju där och har alltid funnits där, men all
den här nya litteraturen. Alltså, alla dessa författare!
Ja, när de ställer
fram sina nya alster, som propsar på läsning, och jag kan känna
ett slags missmod, typ ”måste jag verkligen?” För oftast är
den här nya litteraturen så avslagen, så unken, så andefattig, så
förtvivlat befriad från ambitioner.
Med undantag,
givetvis. Ett sådant var Måns Wadensjös debut Förlossningen.
Nu har han gett ut sin andra bok (”den viktiga andra boken, he
he”), med titeln ABC-staden. Det är en milt sagt ovanlig
bok i den svenska samtidsprosan, då vi till att börja med slipper
läsa något som liknar ett förvuxet dagboksjags random
betraktelser. Dessutom skriver Wadensjö spännande och med oväntade
infallsvinklar. Skillnaden mellan bra och dålig litteratur är att
det som är bra ofta är beroende av god iakttagelseförmåga – en
förmåga som sträcker sig utanför det egna jagets gränser, helt
enkelt att vara bra på att verkligen se andra människor. Men också
en generellt god syn: att vara uppmärksam på detaljerna även
hos de oansenliga tingen.
En roman kallas det,
men liknar också en essä om småstaden. ABC ska utläsas Arbete,
Bostad, Centrum, och i idealfallet ryms dessa tre livsnödvändigheter
på samma ort. En sympatisk tanke, om vi kunde bli kvitt det
miljöfarliga jobbpendlandet, till exempel.
Premissen är som
hämtad ur en saga, då Vällingby växer fram ur tomma intet i
början av 50-talet. Lite grand som en inverterad spökstad; implicit
finns kanske förutsättningen för det i varje stad, att den bara
väntar på att invånarna ska sjappa. Atmosfären är identisk, var
du än befinner dig – att du ser människor omkring dig är kanske
bara en illusion. Wadensjö är inte heller någon idyllkramare som
yrar om de små människornas charm: nä, här härskar en ömklig
övergivenhet.
Hans roman är
uppbygd kring dels Vällingbys uppkomst, och dels en yngre man som
tillfälligt bosätter sig där, och arbetar i en telefonväxel
(nummerupplysning). Han delar lägenhet med en annan kille, börjar
träffa en tjej som snusar och läser till översättare. Allt
rapporteras sakligt, metodiskt, känslokallt: här dominerar andra
stilideal, helt enkelt. Ja, Wadensjös stil är lite egensinnig, med
svenska mått mätt. Han gör sig väl inte kvitt alla avarter
(gymnasiala musikreferenser, som när några höghus liknas vid en
ojämn tandrad, borde ha sållats bort som en platt Death Cab for
Cutie-plankning), men skriver oftast balanserat och utan att sikta på
enkla poänger.
Då fångar han in
den där avdankade atmosfären, och ger sin historia en strängt
sorgsen karaktär. Ett slags ”men vi ville ju så mycket mer än
det här!” Idyllen bär på fasan, oundvikligt. Han demaskerar
demokratin också, den naiva uppfattningen om allas lika värde.
Klart att inte alla har samma värde! I förra boken redovisade han
erfarenheter från sjukvården, och här alltså några glimtar från
ett annat yrkesliv.
Det är en ojämn
bok. Wadensjö är själv lite naiv ibland, men lika gärna klok och
vidsynt i sina tankar: ”Allra längst ner i oss själva formar vi
varandra. Allra längst ner i varandra formar vi oss själva. […]
Kanske går den enda vägen som leder till någon sorts frihet inte
tvärs över eller inom reglerna, kanske löper den raka vägen genom
dem.”
Mer än en bok om
staden blir det en bok om människan i staden. Jag läste nyss Malin
Ullgrens krönika i DN om hemlängtan, att hon som boende i Stockholm
kan identifiera sig med invandrare, eftersom hon längtar hem till
sin uppväxts Göteborg.
Som Morrissey sjöng
i ”Bengali in Platforms”, om indier som försöker leva
västerländskt i England: ”Life is hard enough when you belong
here”. Tillskyndare skyndade sig att kalla det för rasistiskt, men
han togs i försvar av parsen Freddie Mercury (Farrokh Bulsara), som
kände igen sig i textraderna. Men vem tillhör någonsin någonstans?
Vi är alla alltid tillfälliga gäster någonstans.
Och ABC-staden
är en roman som förbryllar, som mer väcker tankar än erbjuder
några definitiva svar. Det är en roman som inte lämnar mig ifred.
Men jag gillar att Wadensjö klarar av att vara rolig utan att
tvångsskämta, att han klarar av att skriva satir utan övertydliga
pedagogiska linjaler, och att han wallraffar så raffinerat att man
inte betvivlar hans ärliga uppsåt.
"Och för övrigt är utom detta att säga: Min son, låt varna dig! Ingen ände är på det myckna bokskrivandet, och mycket studerande gör kroppen trött."
SvaraRaderaPredikaren 12:11-12
Med begreppet "son" avses sådana av ömse kön liksom socialt konstruerade dylika.
Ha ha, inget slår Bibeln!
SvaraRaderaBibeln är stor humor!
SvaraRaderaJag läste också Malin Ullgren och tänkte (återigen) på när jag bodde 3 frivilliga år i Paris. Det liknade Sverige rätt mycket (kultur klimat), jag behärskade språket, bodde med svenskar och studerande från andra länder (lika situation), många svenskar på skolan. Och ändå var det outhärdligt. Hur är det då inte att tvingas hit kanske 'mitt i livet' eller helt ensam (ingen familj), inte kunna språket, helt annorlunda klimat m m. Jag tror på den kanadensiska modellen.
Det är de stora växlarna. Faktiskt lite märkligt för jag gick just och tänkte på det i kväll (hm log åt saker jag läst ..) Det är storslaget och abrupt (Bibeln) och lite out of the blue.. skruvat (han tar sin säng och går, frisk! .. det är kanske det att han tar sängen med sig som är roligt – också, m m).
SvaraRaderaBibeln är lite underskattad som bok, tycker jag!
SvaraRadera