Möjligen är jag en
sadistisk natur, när jag nu tar mig an Josefin Palmgrens andra verk,
boken Etikett. För hur jag än motiverar mina
bevekelsegrunder för att läsa den hindrar det inte att jag kan
rådbråka mitt minne kors och tvärs utan att komma på någon
svensk bok som var sämre än hennes debut Engångsligg, som
kom för två år sedan. Alltså läser jag för nöjet att såga?
Nja, det fanns ju
vissa förmildrande omständigheter. Hon var alldeles för ung, och
det har hänt förr att usla debuter lett till fina författarskap. Å
andra sidan utkom hon på Bonniers, som nu släpper uppföljaren på
den obskyra underetiketten Mix.
Dessutom tillhör
jag det underliga släkte som är villigt att pröva vad som helst
två gånger. Andra gången gillt, alltså? Nä, kanske inte det.
Återigen en ung kvinnlig karaktär i centrum. Hon heter Emilia, ett
namn hon ägnar ganska mycket tid åt att avsky, och hon är
tillsammans med en femton år äldre man som heter Klemens (i förra
romanen hette kvinnan Klementin, fniss).
Emilia är lika full
av finurligheter som Klementin var, och snar att identifiera sig med
sin generation. Hon är en rosaslingad ”neofeminist”, vars man
alltså är fyrtioårig kalsongmodell (”en dröm att se på”),
och när de är på Gotland hos hans föräldrar får han akuta
magbesvär och hamnar på akuten i Stockholm, tillsammans med mamman
och pappan. Därmed blir Emilia strandsatt med Klemens syster, som
heter Odette, och hon är knepig på andra sätt.
Där på ön lär
sig Emilia virka grytlappar, vika servetter, onanera. Hon befinner
sig i ett konstant raljant tillstånd, vilket kan förklaras som en
skyddsmekanism. Världen är otäck, jo, och hon är obekväm i
vuxenrollen, och då kan man anlägga en ironisk hinna. Men är det
inte märkligt att alla generationer berömmer sig om att ha
uppfunnit ironin?
Nåja, Palmgren vill
diskutera ämnen som relationer och vänskap, och det gör hon, men
klarar inte av att göra karaktärerna till annat än schabloner.
Odette introduceras i storyn enbart för att visa Emilia hur man är
när man är … wait for it! … äkta!
Stilmässigt har
Palmgren inte direkt tagit några större kliv. Emilia tillåts
filosofera med lite valhänta åtbörder: ”Med män kan man alltid
kommunicera med råa skämt och sex. Kvinnor är komplexare. Män kan
hålla med mig om det men det finns flera kvinnor som inte känner
samma sak.”
Kanske är den här
romanen inte lika dålig som Engångsligg; kanske är den bara
marginellt bättre, eller något mindre odräglig. Men dålig är
den, och kanske det är så här det går med en generation som är
uppvuxen med Berts betraktelser och Erlend Loe.
Nu var det länge sen jag själv läste Erlend Loe, så både erfarenheten och minnet bryter minnet - men, som jag minns det var han underhållande. Inte kvalitetslitteratur kanske - men just underhållande. Vår försynte svensklärare gav oss Naiv super i nian att läsa som motgift mot den livskris som (han förmodade) rör sig i en ung människa.
SvaraRaderaDet är förvisso en bok som man får läsa lite annorlunda (som med allt?) - liksom medveten om dess intentioner. Ungefär som att den naivistiska konsten inte får bemötas med tron att den gör anspråk på att avbilda verkligheten efter en rent realistisk tradition - som att den insett realismens svaghet - det blir ändå aldrig realistiskt.
Fjantigheten, och banaliteterna är bara ett stilgrepp bland andra i hans repertoar: en låtsad enkelhet för att tillåtas undersöka, och lura fram läsaren till det där osäkra som gömts undan, blundats för; det tycks mig närmast vara en litteraturens mormordräkt.
Men - det lär inte bli särskillt fruktgivande eftersom jag inte har boken färskt i minnet. Det finns en risk att förstora egenskaperna hos tidigare konsumerad konst.
Rent intuitivt skulle jag ändå placera både Bert och Palmgren i andra kategorier än Loe. Bert läser man ju i lågstadiet ... Och Palmgrens kitschiga omslag tycker jag talar för sig själv - man läser helst aldrig nåt av henne.
Risken finns väl att Loe utgör den litteraturens motsvarighet för sin målålder - men det är inte så jag vill minnas honom!
J: Naiv Super var speciell. Gick att smälta just som en väldigt ung mans originella förvirring och distanserade lekhumor. Men sen?
SvaraRaderaPalmgren, kära nån. Den glömmer vi i buskarna på Gotland.
Jag har läst ganska lite av Loe (1 & en halv bok), men hade svårt att se vad som skulle vara bra.
SvaraRaderaJag såg vad som var bra, och gav bort den till en tjugofemårig man, en väns barn. Det var BRA. Lagom ålder. Hej!
SvaraRadera