Till det yttre
liknar Förhör, denna nya roman av
Magnus Dahlström, de tre som han i rask takt utgav efter det femtonåriga
uppehållet efter romanen Hem i mitten
av 90-talet. Det vill säga: en byråkratisk klaustrofobisk miljö, där en vag oro
tillåts sippra in och fylla texten med olycksbådande atmosfär.
Som ingen annan –
och det menar jag verkligen – lyckas Dahlström skapa den här oroande
atmosfären, och han gör det med subtila medel. Här är det lukter som
återkommande påminner oss om att något inte står rätt till. Det är en civil
utredare på en polismyndighet som registrerar dessa lukter hos besökarna.
I tretton lösryckta
kapitel får vi följa några brottsfall. Kvinnan som har fått tjänsten är ingen
riktig polis, hon är nytillsatt och får ingen riktigt introduktion. Hon har ett
tjänsterum, men knappt någon utrustning. En lagbok, en krukväxt, och ett
fönster som släpper in en lukt av förfall och ruttenhet från omvärlden.
Till detta rum
kommer så ett antal personer som antingen vill anmäla ett brott eller som
blivit utsatta, eller som bara har bevittnat något. Ja, så säger de: fast
egentligen verkar de ha något att dölja. För, och det här känner vi förstås till,
vi som bevakat Dahlström länge: det är något som inte stämmer. Så där kan det
inte ha gått till … Ja, det är en replik som kunde ha yttrats av förhörsledaren
Allan i Dahlströms sannskyldiga mästerverk, pjäsen Järnbörd.
Och nog finns det
paralleller till den (för)skräckliga pjäsen i denna nya roman, inte enbart för
att formen i så hög grad inbjuder till dramatik, att texten kunde framföras på
scenen. Här finns även: bekännelser, brott, mardrömsartade händelser, överskridandet
av tabun, opålitliga berättare … och en uppluckring av moralen, beteenden som
ter sig allt mer fasansfulla. Och alla vittnesmål är partiska.
Utredaren är en
nästan provocerande anonym kvinna, som man anar är motarbetad på arbetsplatsen,
utan att det sägs rätt ut. Hon har inga egentliga kolleger, och poliserna
behandlar henne avfärdande, liksom gästerna, som ofta ifrågasätter hennes
auktoritet, då hon uppenbarligen inte är någon ”riktig polis”. Hennes funktion
är att avlasta verksamheten, genom att ta sig an de fall som ingen annan har
tid med. Man anar också att även det är ett svepskäl – att de här fallen har
något illegitimt över sig.
Dahlströms stil är prydlig, och ska förstås kontrastera det otäcka innehållet. Lite som Kafka, kanske, men det är alltid vanskligt och orättvist med sådana analogier. Snarare tänker jag att Dahlström är en anomali – inte bara i den svenska litteraturen, med sitt konsekventa utforskande av något som kunde kallas tillvarons gråhet. Han skriver med oerhört tålamod i denna nästan 400-sidiga roman som ändå saknar döda punkter eller utfyllnad. Berättelserna – bekännelserna – är sällan lika upprörande eller utmanande som i Järnbörd, men blir ändå lika drabbande.
Det är ett sätt att
skriva som utforskar nya möjligheter för en allt mer stagnerad romanform. Han
låter samtiden komma in lite vid sidan av, genom att berättelserna knyts till
sådant vi känner igen från nyhetsrapporteringen: ”En räcka skottlossningar och
dödsfall bland unga”, som det lakoniskt kan inflikas.
Och var finns då
sanningen? Sällan i de bekännelser vi får ta del av. Dahlström visar hur mycket
vi undanhåller när vi berättar något. Hans budskap är att sprida oro, inte att
lugna oss. Han pekar ut de skenbara avsluten, men i berättelserna väcks också
tanken att fruktansvärda misstag begås, mitt framför våra ögon. Som läsare vill
jag ibland ingripa, ruska tag i beslutfattarna och fråga om de inte fattar hur
fel de har. Både utskrivet och outtalat finns ett ”jag är inte den du letar
efter” hos de här karaktärerna som kommer med sina utsagor, oavsett om de bekänner
eller skyller ifrån sig. Allas omdömen är omtöcknade, och verkligheten är
förvrängd och beroende av missförstånd.
Det som också är
bra, och unikt, är Dahlströms idiosynkratiska semikolon, speciellt när han
använder dem i repliker. På något sätt fungerar de för att demonstrera eller
snarare exponera ett sår i språket, eller ett språk som håller på att gå
sönder. Hos honom blir de irriterande; ett störande, rentav opassande inslag,
ilskna signaler för att förstärka det som är förstört. Därmed ges texten nerv,
och speglar karaktärernas neuroser.
Dahlströms budskap
kring verklighetens beskaffenhet är att den är full av tvivel, och att vi ofta
fattar beslut på lösa grunder. Om det är slarv, stress eller inkompetens är
oviktigt i sammanhanget – kanske det bara är slöhet. Och utredaren, denna
anonyma protagonist, blir allt mer en representant för allt detta och
potentiellt även något ännu värre, alltså att det finns något suspekt i själva
utredaren, att hon är den med minst rent mjöl i påsen.
Eftersom det är
Magnus Dahlström som har skrivit den här romanen vet man som läsare redan vad
man kan vänta sig: man vet hur långt han kan gå, och hur gärna han utmanar
läsarens ställningstaganden. Men också: man får inte den där förlösningen som
mindre hantverkskunniga författare skulle frestas ta till (om inte annat för
att blidka kritiker som Kay Glans). Därför blir Förhör liksom Dahlströms bästa romaner kvar i sitt frustrerande
stadium, en roman som inte erbjuder några svar, men som dröjer vid de oroande
frågor som vi inte vill men måste ställa oss.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.