Som bekant blir ett
och ett inte alltid två. I sällsynta fall injiceras något magiskt när två
obetydliga föremål korsbefruktas – resultatet blir tre! Men lika ofta det motsatta,
att två gynnsamma objekt kan ta ut varandra och resultera i en neslig etta …
Som när du hör talas om konstnärliga samarbeten, och det är som att dina
drömmar går i uppfyllelse – tills du tar del av resultatet. Ungefär så tänkte
jag när jag fick nys om Robin Robertsons The
Long Take – en diktbok i film noir-miljö – för när två av mina konstnärliga
favorituttryck här möts kan väl resultatet inte bli annat än grusade
förhoppningar?
Nja, säg inte det.
Förra året hamnade Robin Robertson på Bookerprisets kortlista, och förlorade
till slut mot Anna Burns på alla sätt utmärkta Milkman. Det är faktiskt lika lätt att se varför han blev nominerad
som det är att se varför den inte kunde vinna. Det är en bra bok, med vissa
begränsningar.
Det är åren efter
andra världskriget. Så som Paul Schrader har skrivit i en briljant essä om film
noir (kunde läsas i Chaplin på 80-talet)
innebar krigsslutet desillusionerade drömmar och förtvivlad cynism, gestaltat i
de både bokstavligt och bildligt svarta film noir-mästerverken. Här utspelar
sig skotske Robertsons episka dikt, med krigsveteranen Walker som protagonist.
Han lider av något som på vårt språk kallas PTSD, och minsta ljud- eller
ljuseffekt triggar attacker av svår ångest – fjärde juli-fyrverkerierna, till
exempel.
Han rör sig mellan
New York, Los Angeles, San Fransisco, och befinner sig i något slags limbo där
han inte kan återvända till hemorten på Kap Breton-ön i Nova Scotia, Kanada.
Han rör sig på städernas gator som en vålnad, trivs bäst i ytterkanten av
tillvaron, där alla han möter på ett eller annat sätt är främlingar. Det är ett
porträtt av en ensam människa. Vandringarna indikerar flykt.
Robertson beskriver
minutiöst gatunätet, invånarna och exteriörerna. Det är skickligt, väl
researchat, men också aningen livlöst. De bestämda problem som Walker stöter på
är tidlösa: rasism, korruption, alienation. Fyllon och hemlösa överbefolkar
gatorna, alienationen är utbredd. Många av beskrivningarna är åskådliga,
intryckfulla snarare än uttrycksfulla:
the
calls of hot-dog sellers,
whispers from the pimps
and the whores,
the dealers; the cops out
on the corners,
the soldiers and sailors,
their whistles, shouts,
broken bottles; reefer
smoke, beer and sweat.
This was the city. […]
He walked for hours, up
and down Main,
watching it flex and
swell, feeling the crowd’s edge
of fever and delirium,
friction and threat: its black pulse.
På samma gång som
Walker lider av krigserfarenheterna blir det något han måste hålla fast vid för
att inte förlora sin identitet, så han förblir märkligt lojal mot denna sin
mardröm. Alternativt vore att erkänna att det varit bortkastade år. På så sätt
illustrerar han vår förmåga att rationalisera även det vi vet är negativt och
skadligt. Samtidigt är mycket kring Walkers bakgrund diffust – han skriver brev
till en kvinna i hemstaden, men vi får inte veta vad som avhåller honom från
att åka tillbaka.
Så småningom får
han viss rätsida på sitt liv, börjar skriva för ”the Press”, om film och
boxning, och kriminalfall, och det sistnämnda tar honom till rättsscener som
påminner om vad som utspelar sig i James Ellroys LA-kvartett med motiv från
ungefär samma tidsepok (Robertson nämner också fallet ”Svarta dahlian”). Han
träffar filmarbetare, bland annat de som arbetar kring Robert Aldrichs fulländade
Kiss Me Deadly.
Det är som sagt
mycket som är bra med Robertsons bok, och givetvis var det en sensation att
poesi nominerades till Bookerpriset. Hans sätt att etablera stämningar är
utsökt, och porträttet av Walker är minnesvärt, hedervärt och kanske rentav
prisvärt. Men jag stör mig på longörer, som de envist och klumpigt nedhamrade
tidsmarkörerna, där dödsfallens funktion är att på ett övertydligt sätt ange
tidsanda: där dör Charlie Parker, där Humphrey Bogart, där 14-årige Emmett
Till, och blir inledningen på medborgarrättsrörelsen i USA.
Så mitt intryck är
aningen splittrat. Det är bra, men som sagt också aningen frustrerande med
dessa nattvandringar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.