En
vanlig uppfattning bland musiker är att deras favoritband Toto får negativa
recensioner för att rockkritikerna inte är tillräckligt musikaliska för att
uppskatta musiken, och att ingen seriös litteraturkritiker skulle bedöma
skicklig språkkänsla och stilkonst lika negativt. Rockkritikerna avfärdar
kompetens på bekostnad av uttrycket, känslan, attityden, medan
litteraturkritiken aldrig skulle vara okänslig för att premiera begåvning och
korrekthet.
Vore
det här sant skulle alla litteraturkritiker hylla tråkmånsarna Jonathan
Franzen, Klas Östergren, Bill Clegg – författare som flossar regelbundet och
drar upp strumporna över halva vaden innan de börjar skriva. Lyckligtvis finns
det ett annat uttryck än dessa ordentliga duktighetsfarbröder, och 49 av dem har
samlats i den nya samlingen utgiven av kollektivet Dockhaveri: Dock-ument. Anti-logi. Här finns bara
vänner av oordning.
Här
bråkas med bokstävlarna. Allra mest bokstavligt i Pia Emilsson Westerbys
”Kommentar till samtyckeslagen”: Sucken sctumpflick på slickarådrans tolvans
svullna fylla! / Chockälskar dej.” Det är en språklig anarki som exakt fångar
engagemanget.
Det
är en bångstyrighetens kultur som de här författarna och konstnärerna uppsöker.
Det är för mycket av allt och de tar i och de behärskar sig inte och de
nyanserar inte och de tar sin svartvita värld och gör den lila och guldig och
rosa. En flickrumsestetik.
Litteraturen
de åstadkommer är performativ, och den värld de skapar blir ett frirum för alla
som inte känner sig hemma. Ett laboratorium att experimentera i. Karin Nilsson
har skrivit en lång orolig och oroande text om depression: ”I depressionen är
du skyldig till att ha trott att livet var något som tillhörde dig.” En enkel
och tydlig formel för det svåra, och det i en text som förtjänar att läsas av
betydligt fler än de lyckliga fåtal som den här boken når.
Det
som saknas är presentationer av författarna, även om skribenternas röster, som
i Nilssons fall ovan, är så starka i sin privata närvaro att en sådan knappt
behövs. De skriver fram kaosdemoner, skolioshoror, eldfittor. Sagostoffet
fördärvas, och det är lika mycket fluff som taggtråd. Rötterna går inte bara
bakåt till punkens DIY-estetik, utan också till skräckgotikens förtjusning i
melodramen, samt till det sena 1800-talets dandyism, även om den var en manlig
könsöverskridande estetik. Det är framför allt ett skrivande som pekar ut ny
riktning för poesin och prosan, och den är behövlig.
Charlotte
Qvandt och Petra Mölstad skriver motståndsdikter, i ett samarbete som vågar
göra anspråk, som vågar ta plats för att visa vad som händer, hur vi får ett
mer inkluderande tilltal. Det är som att ta del av en frihetsrörelse. Där det
också finns rum för några etablerade författare, som Leif Holmstrand, Tove
Folkesson, och några halvt etablerade (jag upptäcker att jag har skrivit om
många av dem på bernur).
Nä,
allt är kanske inte bra, och en del är präglat av den sorts valpighet som vidlåder
debutantantologier. Det finns dock i texterna ett driv och en uppenbar vilja
att nå ut, och ofta när det är kantigt och oskönt är det ju medvetet så. Haveriet
finns ju inskrivet i kontraktet, i förlagsnamnet. Idén bakom gurlesken, att ta
makten över sin kropp och sin sexualitet, känns igen från rockartister som PJ
Harvey, för enda sättet att klara sig i en sexistisk bransch är ju att själv
rita upp villkoren och själv bestämma över sin kropp. De här författarna
skriver skamlöst och hejdlöst, och skevheten ska vara kvar, i den opolerade
texten. För allt är inte betjänt av anpassning och kompromiss.
Och
det är så mycket kropp i deras texter. I systemkritiken, i utfallen mot
patriarkala strukturer, är det så mycket kropp. Det är också mycket samarbete:
åtminstone sju av texterna är tillkomna tillsammans. Lina Hagelbäck skriver här
ensam, men arbetar annars tillsammans med Ulrika Nielsen.
Som
sagt, en bångstyrig bok, där vissa delar är ljusa och vissa mörka. Glädjande
nog får jag inte så ofta känslan av att författaren vill gestalta en teori. Den
får man på köpet ändå. Och framför allt är det ju en bok som har samlat något
av det mest spännande som hänt den svenska litteraturen, och att läsa den är
som att erfara en jordbävning, eller åtminstone förskalven till en sådan. Om
inte ambitionen alltid uppfylls, så finns det en tjusning i att åtminstone få
snudda vid den, för som dröm var den vacker att få. Ibland får man nöja sig med
det kanske som livet erbjuder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.