En
ny antologi politisk dikt samlar en klar tendens i samtidspoesin. Här finns en välgörande
spännvidd, och många exempel på den vitalitet som ryms när poeter skriver
politiskt.
Det
är en påtaglig tendens under 10-talet, den politiska poesin. Därför är det
lyckosamt att denna rörelse samlas upp av redaktörerna Anna Jörgensdotter och
Charlotte Qvandt, genom en antologi som ger oss tillfälle att följa denna
samhällets motröst. Det sker i antologin Om
detta sjunger vi inte ensamma.
Bra
politisk dikt ska helst vara som Tranströmers ”Med älven”, som skrevs under
sexdagarskriget 1967. Där ger han människan ett val att antingen likt timret följa
strömmen, ”i en rasande hunger efter enkelhet”, eller att vända, snurra hjälplöst.
Men också en tredje väg finns: att ta sig till stranden, och där kilas fast.
Poängen är att vi inte blir på det klara med vad som är att föredra.
I
den här antologin finns en del sådana mångtydiga dikter, men också några
entydiga. Det är gott så. Jag gillar den variationen, den spännvidden, från
Kjell Espmarks verserade tilltal till Jenny Wrangborgs konfrontativa tonläge. Det
är framgångsrikt när anarkin och det väluppfostrade slår sina påsar samman, där
det pratiga möts av det koncentrerade.
Espmark
gör något spännande med sin dikt ”Flykt”, genom att skriva utifrån en läkares
perspektiv. Han synliggör det enskilda människoödet, men lyfter ut det individuella
till det alltomfattande. Det är en svår balansgång, att undvika att
engagemanget klingar ihåligt. Att det lyckas här har med uppsåtet att
göra.
Solidaritet
är en handling. Först när du låtit blicken svepa över ditt eget inre kan den
svepa över andra – ingen visar det mer eftertryckligt än Kristian Lundberg i
sina bidrag. Aldrig tidigare har jag hellre läst någon skildra tiggarna lika
drabbande som Karin Brygger gör, med utdraget från hennes nya samling Vi kom från överallt.
Det
finns så mycket i den här antologin som är bra. Som Malte Perssons villanelle
efter terrordåden i Paris, med sin enkla men effektiva summering:
”De
dödas språk kan ingen översätta.
De
levandes är svagt. Vad som än sker
är
det som gäller dock: att fortsätta.
Att
fortsätta, det är det enda rätta.”
Få
skulle väl kalla Persson politisk diktare, men här ger han utrymme åt läsarens
egna tankar. Men också Helene Rådbergs bearbetning av ”Byssan lull” till
uttalad spökballad är bra, och nästan lika luguber som den danska black
metal-artisten Myrkurs cover från i höstas.
Det
är en stark samling, som väl egentligen bara saknar ordentliga
författarpresentationer. Formatet är av det lämpliga slitstarka slaget – något
som lär behövas, då det är en bok som jag antar man gärna plockar fram och
läser ur lite då och då. Poesi ska brukas.
För
även om mången politisk dikt som skrevs av Tranströmers samtida på 60-talet har
åldrats betydligt sämre tror jag att en antologi som denna kan bli ett
tidsvittne att återvända till för den eventuellt intresserade framtiden. Så här
skrevs politisk dikt på 2010-talet: ursinnigt, förtvivlat, men också full av
hopp.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 18/2 2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.