Nej,
det här är ingen återutgivning av Carl-Johan Vallgrens pamflett från 1998, För herr Bachmanns broschyr. Det är den
groteskt fula pocketen jag har återstiftat bekantskapen med, den med några
märkliga recensionscitat på baksidan där boken anses ha ”alla förutsättningar
att bli en samtida kult-klassiker”, och även blir jämförd med Mats Gellerfelt.
På
90-talet ansågs alltså detta ha potential att bli en klassiker. Möjligen är det
för tidigt att bedöma dylikt, men blev det verkligen så? Nja, va?
Bokens
författare får i uppdrag av en gåtfull herr Bachmann att skriva en broschyr om
Sverige. En stor del av boken består av författarens brevsvar, avbrutet av att
hustrun tröttnar på hans gnäll och tjat om rövhål hit och dit, och helt sonika lämnar honom, och när vi skiljs från
författaren har han precis bestämt sig för att börja skriva brev till Bachmann.
”Fortsätta skriva”, vill vi korrigera, men vid det laget förstår vi ju att han
är skvatt galen.
Nog
är det Vallgren själv som avses, och jag har för mig att han i en intervju
hävdat att det var en ”katharsisk” upplevelse att skriva den här boken. Nja, då
har han väl missförstått katharsis-begreppet. För ett av bokens många problem
är att han tar i så mycket att det blir parodi, svårt att ta på allvar.
Att
Vallgren däremot tar sig själv på allvar kan inte betvivlas. Mycket av hans kverulans
handlar om sakernas tillstånd i det samtida Sverige – kulturellt och
intellektuellt, i första hand, men allt mer tar hans paranoida vanföreställningar
över. (När jag skriver ”han” syftar jag väl till 50 % på ”författaren” och till
50 % på ”Vallgren”.) Han upplever sig förföljd av kritikerna, men – som hustrun
försynt påpekar – det är ju knappast hela sanningen. Nog fick Vallgren redan på
90-talet sin beskärda del av lovord? Jag minns dock hur han i bittra ordalag ville framhäva Alexander Ahndorils gotiska roman Jaromir som ett europeiskt mästerverk - en märklig bedömning, då ju det är en bedrövlig roman att ta som exempel på litterär klass.
Men
det hör till den lättretlige kverulantens privilegier att ta till överdrifter.
Det kan vara underhållande i lagom doser, men Vallgren har skrivit en bok på
120 sidor som känns mångdubbelt längre. Det är som att lyssna på någon som har
lärt sig ett enda ackord, och spelar det igen och igen och igen och igen. En
viss tondövhet kan skönjas i hur Vallgren hanterar sitt språk.
Att
sakna sinne för proportioner behöver inte förhindra en författare från att
skriva läsvärt. Men Vallgren har en uppenbar brist i sitt författarskap. Han är
själv mycket nöjd med sin roman Dokument
rörande spelaren Rubashov. Den kan nog uppfattas som en högst originell
roman för den som inte läst Bulgakovs Mästaren
och Margarita. Och likaså den hyllade Den vidunderliga kärlekens historia,
som också är en egensinnig roman för den som inte läst Patrick Süskinds Parfymen.
Det
går inte heller att föreställa sig den här hetsjaktsboken mot Sverige utan att
ta Strindberg i beaktande. Givetvis anspelas det friskt på Strindberg i boken,
och när författarens hustru tar sitt avsked får han en förevändning att
formulera sig på ett sätt som liknar identiska Strindbergs-fraser från En dåres försvarstal och Inferno.
Sedan
är ju hela metoden knyckt rakt av från Thomas Bernhards monomana romaner som hetshatar
mot Österrike, inklusive förkärleken för upprepningar och långa stycken. Varför
funkar det då för Bernhard och inte för Vallgren. Jo, Bernhard har musiköra:
hans språk är symfoniskt där Vallgrens är entonigt. Sedan finns det en charm i
hur Bernhard hatar, medan Vallgren är en sådan som tar på sig hatar-kostymen.
Att
boken är skriven på 90-talet märks framför allt i att internet saknas, och att
de måltavlor som man anar bakom det lätt kamouflerade klandret knappast längre
är några villebråd att fälla (Linda Skugge och Jan Guillou, sorry). Vad kunde
”författaren” ha att säga om den förflackning som skett sedan 1998? Den
kändisfixering som han själv är så fixerad vid, till exempel, har det blivit
värre? Han går hårt åt litteraturprogrammet ”Röda rummet”, men frågan är väl om
”Babel” är en förbättring av det konceptet.
De
logiska kullerbyttorna i författarens resonemang visar bara att han är inlåst i
sin egen dumhet. Det är en stagnerad människa som för ordet i denna bok, och
att den av lovorden från omslaget att döma togs emot så väl av det
etablissemang som den så uppenbart gisslar – det är väl bara ett bevis på att
kultur-Sverige är masochistiskt och ängsligt. Det skulle inte våga kritisera en
bok som denna, för då avslöjade det sig som just oförmöget att uppfatta hur
rätt ”författaren” har i sin kritik.
Men
jag ser det som ett underkännande av kritiken. För det är en monoton och stum
bok, där inledningen (typ första 2-3 sidorna) lovar gott, men sedan blir det
bara plattare och plattare, och som om Vallgren fattar det tar han i ännu mer
för varje gång han har på känn att nu låter det lite tomgång om det här.
Återutgivning?
Nja, va? Frågan är väl, nu när 18 har gått, om det finns läsare kvar om
ytterligare 18 år.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.