Vilken
seriefigur liknar du? I mitt fall tveklöst Skalman. Jag är extremt beroende av
ritualer och fixerad vid klockan, och självklart väldigt påhittig och smart,
liksom min förlaga. Dessutom kallades jag ”Skalman” i flera år i skolan, men
när jag trodde att de beundrade min klokhet var orsaken att de tyckte jag var
trött och i behov av sovklockan så ofta.
Gabriel
Michael Vosgraff Moro passade på att ställa frågan till tio olika författare
som han har intervjuat, och låter dem sedan ikläda sig varsin seriehjälte.
Moro, som bland annat varit redaktör för suveräna norska tidskriften Bokvennen,
har själv tecknat – något han påstår sig inte ha gjort sedan gymnasiet. Någon
ringrostighet kan jag inte upptäcka i alla fall, utan mer av tecknandets
oförställda glädje.
Intervjuerna
är till formen av relativt vanligt slag, där rutinmässiga frågor ställs om
vardera författares skrivrutiner. Svaren är monumentalt tråkiga att läsa, för
alla skriver på samma sätt, med minimalt utrymme för variation: upp tidigt, äta
något lätt, skriva några timmar, ta hand om sysslor, sedan skriva lite till
eller läsa, gå och lägga sig tidigt. Knausgård är den ende som sticker ut, för
han vill helst kliva upp så tidigt som 4, men halv fem går också an.
Ja,
Knausgård ges – inte oväntat – störst utrymme, och eftersom han har intervjuats
så många gånger känns det som att han redan har sagt allt – två gånger. Han
avbildas som Lucky Luke, men inte i första hand för att han skriver ”raskere
enn sin egen skygge”, utan mer för att han skrivit om sina för tidiga
sädesavgångar. Det är ju också något av hans förtjänst, detta att han kan
skriva så utförligt om sina egna tillkortakommanden och brister och svagheter.
I så måtto utför han något av ett pionjärarbete. De enda jag kan komma på som
varit i närheten att exponera sina egna skavanker så här oblygt är Coleridge
och Fröding. Av manliga författare, kanske jag bör tillägga.
Författarna
får alltså välja, något som ställer till med problem för stackars J.M. Coetzee,
som tillbringar hela boken cyklande och med nya alternativa tecknade hjältar i
en tankebubbla … Jag undrar vad Disneys notoriskt nitiska advokater tycker om
att Miranda July tecknas som en Kalle Anka som går på toaletten. Kanske Moro
kommer undan tack vare att hon har en synlig lösnäbb?
Intervjuerna
ges ändå en ny laddning när de presenteras så här, och lika ofta överraskar
frågorna som svaren. Författare är ju antingen en dröm eller en mardröm att
intervjua – eller bara att prata med. Ingen kan vara lika tillknäppt som en
författare, men så klart kan ingen vara lika vältalig heller, och de flesta i
den här bunten är förstås välvilliga, utan synbara divalater.
Av
de tio tillhör inte alla mina personliga favoriter, men kanske drygt hälften av
dem i alla fall. Den äldsta intervjun är med George Saunders, som ju först i år
översatts till svenska (Tionde december).
Lämpligt nog får de svara på den berömda Proust Questionnaire, något som har
funnits att läsa också i Bokvennen. Ingen kan överträffa Prousts egna svar i
fyndighet – men ingen kommer nog någonsin att svara tråkigare än Junot Diaz
heller. Det är mer befriande med författare som tar hål på myten att det är så
jobbigt och slitsamt att skriva – jo, vi fattar, men det är inte klädsamt
gnäll.
Annars
får de också frågor som ger dem tillfälle att breda ut sig i spännande
personliga berättelser, som när Etgar Keret berättar om konflikten
Israel-Palestina, när Knausgård berättar om kvarkar, när Siri Hustvedt berättar
om hjärnan, konst, och Norge. Ibland förstärks allvaret av den lättsamma
kontexten. För att vara amatörtecknare leker Moro mycket med formen, tillåter
sig stora friheter och bedriver ett lagom respektlöst arbete. Vi får veta att
Dave Eggers haft erotiska drömmar om Emma Bovary (liksom Woody Allen haft).
Så
ja, det är en lättsam och lättsmält bok, men man lär sig en hel del också. Som
att Joyce Carol Oates har tagit bort det suggestiva Henry James-citatet ovanför
skrivbordet (”We work in the dark …” etc), och att Siri Hustvedt och Ebba Witt-Brattström
skulle ha mycket att prata om med varandra, eftersom Hustvedt här gör ungefär
en identisk könsmaktsanalys utifrån hur självbiografier bedöms när avsändaren
är manlig respektive kvinnlig – hon läser i Min
kamp medan hon säger det, dessutom. Intervjuerna är fulla av sådana
livfulla detaljer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.