Något
jag de senaste åren har tröttnat på i den svenska romanen är all autofiktion,
efter att ha tröttnat på de transparenta berättelserna om det egna
levnadsförloppet. Jag vill ha mer fiktion, helt enkelt: mer fantasi, mer
hittepå.
Nu
ser jag ut att få mitt lystmäte, i debutanten David Norlins roman Dagar utan ljus, nätter utan mörker. Den
utspelar sig nästan uteslutande i en atomubåt, som bär på ”vedergällning”,
efter att nationen (Sverige?) utsatts för ”angreppet”. En man brevväxlar med en
ung kvinna – hur de känner varandra förblir aningen oklart, men det är tydligt
att båda är ”utvalda”. (Mina citattecken betyder inte att jag intar någon
ironisk hållning här, utan det är ordval från boken. Det skulle aldrig falla
mig in att använda citattecken i ironiskt syfte. När jag är ironisk behöver jag
fan inte markera det.)
Premissen
antar vissa likheter med Jerker Virdborgs sublimt spännande Svart krabba. Även här är osäkerheten
ytterst medvetet hanterad av författaren. Vi delar mannens öde när han stiger
ned i ubåten, detta att vara inblandad i något men utan att känna till vilka
planer som har smitts.
Med
hjälp av något som kallas ”enheten” kommunicerar mannen med kvinnan. En liten
manick som får plats i handen. En avancerad läsplatta, men jag blir inte helt
klar med hur skrivandet går till – i stället för tangenter har den ”knappar”.
Den
här vagheten i detaljerna kan locka till allegoriska tolkningar, och nog går
det att utläsa det som att all krigskonst kan kokas ned till den vedergällning som ubåten bär på. När den
periodvis ser ut att tappa kontakten med markytan kan den likna Harry
Martinsons Aniara, med rymdskeppet
som mister kursen på väg mot mänsklighetens räddning. Även det här kan bli en
existentiell resa. När en okänd signal uppfattas befarar jag för en stund att
romanen ska gå i filmen Aliens
rymdspår, alltså ta ombord ett okänt väsen som sedan slaktar besättningen …
Jag
vet inget om ubåtar, om livet under vatten, så allt Norlin skriver om där kan
vara hur mycket bluff eller båg som helst. Det är inte viktigt heller för
intrigen. Det som är lite värre för romanen, det som får den att inte riktigt
hålla ihop, är att de andra passagerarna – den övriga besättningen – är så
bristfälligt tecknade. De är bara statister, och mannen är också vagt och
anonymt skildrad, även om det finns åtskilliga tillbakablickar. Ja, men dessa
bidrar väl inte heller nämnvärt till berättelsen – spänningen avbryts ju av
alla dessa barndomsminnen som han berättar för kvinnan, när jag helst bara vill
att han ska skildra livet ombord. Eftersom det han säger om uppväxten inte
egentligen förklarar något om vem han är, eller varför han är utvald.
En
märklighet med många framtidsskildringar är att den – framtiden – så ofta
framställs som så primitiv. Nu förutsätter jag att det här är en framtidsvision
– det kalla kriget nämns i återblickande syfte. Mycket av tillvaron ombord på
ubåten liknar andra världskriget, om man undantar den teknologi som gjorde läs-
och skrivenheten möjlig. När mannen var pojke gick han till bibliotek för att
läsa i böcker om angreppet, så det verkar vara en tillvaro där också internet
upphört att existera. Gasollampor används också. På tal om Alien, så var ju en av dess förtjänster att rymdskeppet Nostromo
var så skitigt och nedgånget, ja, förfallet, något som gjorde skräckatmosfären
så mycket mer luguber än om den hade följt den högteknologiska och kalla stil
som andra rymdfilmer gärna väljer.
I
fiktiva berättelser får man väl avhålla sig från att vara allt för uppmärksam
på vad som är trovärdigt eller inte. Så att mannen på den trånga ubåten lyckas
smita undan så många gånger för att skriva sina långa epistlar, det är bara att
acceptera.
I
en svit brev, numrerade från 0001 till 0113 tar vi del av endast mannens
historia. Ibland refererar han till något kvinnan har skrivit, men världen
utanför ubåten förblir dunkel och oklar. Det bidrar till spänningen, även om
det kan bli frustrerande när alla ens frågor förblir obesvarade. En typisk mening
lyder: ”Jag anade aldrig att detta bara var ett led i något mycket större.”
Sådant ligger onekligen farligt nära thrillerklichéernas träsk, och det är lite
svårt att avstå från att le lite uppgivet eller elakt.
Ja,
som det kanske märks, jag är oerhört ambivalent inför den här boken, som jag
tycker om för att den inbjuder mig till något som är fiktion i sin ädlaste
form, men ändå håller sig till det otänkbara. Men det finns också saker som
förstör den mysiga spänningen. De antydningar om svek och hot som läggs ut tas
inte riktigt till vara. Och så är det som om författaren inte orkar bry sig om
sina karaktärer, att de andra i ubåten är för endimensionella.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.