Förr
fanns både bildning och piano i de borgerliga hemmen – så lyder en tanke Lars
Anders Johansson åtminstone delvis nostalgiserar i den antologi han redigerat
och som utkommit på Timbro, alltså Varken
bildning eller piano. Vantrivs borgerligheten i kulturen? Att boken inte
väckt så stor uppmärksamhet är kanske i sig ett symtom på dess tes, att de
borgerliga inte längre bryr sig om kultur och bildning. Ett berömt exempel är
ju den dåvarande Alliansregeringens gåva till kronprinsessan 2007, en platt-TV,
överlämnad av Fredrik Reinfeldt.
Och
visst kan det raljeras över framstående politikers brist på bildning, men
frågan kompliceras ju av att de endast reflekterar sina väljares ointresse.
Hade jag varit statsminister, vad hade jag gett henne då? Förmodligen
antikvariska förstaupplagor av alla Gunnar Ekelöfs diktsamlingar, vilket nog
hade kostat ungefär lika mycket som platt-TV:n.
Det
mer aggressiva tonfall som gett sig tillkänna i liberala ledarskribenters
texter under sommaren påminner om hur det lät på 80-talet, då blå
ungdomsförbund hatade Olof Palme till döds och deras föräldrapartier tyckte att
Nelson Mandela var en terrorist. Vi har hamnat i en tid då en blå partiledare
kan ha Margaret Thatcher och Ayn Rand som politiska förebilder, utan att det
anses nämnvärt problematiskt.
Och
boken då? Ja, en anledning till att den inte recenserats i så hög utsträckning
är kanske att den är för lång. Även om det inte stämmer i sak känns det
dessutom som att texterna blir allt längre, som om boken aldrig vill ta slut.
Dessutom är den ganska spretigt sammansatt, vilket inte heller behöver vara en
nackdel, att dess skribenter vill så olika saker.
Det
som håller de olika texterna samman är misstänkliggörandet av röd politik,
oavsett om det är DDR:s påverkan på skolan (aningen överdriven) eller
kommunismens järnhand över svenskt kulturliv i stort.
Krasst
uttryckt deppas det en del över den bildning som spillts på de blå köksborden,
de bord där verklighetens folk diskuterar andra saker, kanske amorteringar och
körscheman till barnens aktiviteter, i stället för de Sven Delblanc-romaner som
man analyserade förr. Men sannerligen är det väl inte så att de röda köksborden
heller diskuterar Sara Stridsbergs böcker nu?
Utöver
att redigera har Johansson svarat för bokens två längsta texter, dels en
genomgång av den aktuella krisen, och dels en historisk exposé över bildningen
och vad den representerat, från antiken fram till nuet. Han nämner ett slags
nätverk som går under namnet ”rödvinshögern”, något som låter skämtsamt men
också lite sorgligt, med fixeringen vid markörer. Vill jag dricka punsch eller
sherry eller calvados gör jag väl det oavsett om det är en höger- eller
vänsterdryck? Eller menar borgare på allvar att vänstern har annekterat
rödvinet?
Sådana
resonemang är bara tröttsamma, liksom resonemang om vilken musiksmak man får ha
om man röstar blått. (Ett tips: sluta lyssna på pop om du är moderat, det blir
bara fel. Nöj dig med Aviici.) Annars gillar jag Johanssons bidrag, eftersom de
visar att en viss typ av naivitet är nödvändig om du ska skriva om komplexa
ting.
Therese
Bohman utgår i sin text om svenska borgerliga samtidsromaner ifrån Bordeaui
(äsch, jag har glömt hur det stavas, jag är för dåligt bildad i sådant) och
hans teori om kapital i olika valörer: ekonomiskt och kulturellt. Ett problem
med de böcker hon skriver om är att de i så hög grad är bärare av idéer, något
som inte behöver vara negativt, men de blir lätt schematiska. Ett större
problem är att de blir förutsägbara, lätta att genomskåda. Visst kan
intressanta saker sägas om dem, men som undersökningsmaterial är de så efemära
att alla argument bara kan viftas bort. Mer intressant blir det när Bohman tar
sig in i en diskussion som indirekt vedergäller Tolstojs inledande mening att
alla lyckliga familjer liknar varandra medan de olyckliga är olyckliga på olika
sätt.
Jens
Liljestrand skriver en fanboy-text om Eyvind Johnson, som stjälper över alla
förstärkande adjektiv som finns för att övertyga om Krilon-seriens storhet. Det
är ett pinsamt nybörjarfel, att tro att ens argument förstärks om de starkaste
orden används, när det snarare är tvärtom. Torbjörn Elensky skriver om
kulturens utövare och utmaningen när de ska göra sin konst tillgänglig för de
som aktivt undviker konst, ”kulturundvikare”. Å andra sidan hävdar Elensky att
somliga konstnärer kan kallas ”publikundvikare”, och då är det svårt att
kompromissa, om konsten blir allt mer intern och svårtillgänglig.
Fast
det där är ju bara båg, vill jag då hävda, för det handlar bara om intresse och
engagemang. Om att bry sig, gå konstverket till mötes. Vidare har Anna Brodow
Inzania skrivit en lite för okritisk artiekel om historiens mecenater och
nutida filantroper, Henrik Nerlund om bostadssituationen samt Tobias Harding om
kulturpolitiken.
Och
vad är ens syftet med boken, att vara en stridsskrift? I så fall är den av det
mildare slaget. Ironi utan elakhetens oumbärliga udd. Det är heltäckande men
också osammanhängande.
Det
är som sagt en tjock bok som får mig att känna att här vill jag inte stanna
kvar. Borgerligheten är väl inget för mig heller. Här sprids alltså en del
nostalgi: det gick ju förr, så varför inte nu? Något svar på den frågan märker
jag väl inte i den här antologin. Det är väl så enkelt att hela samhället har
förändrats. Att skylla på vänstern är ju en förenkling: mer handlar det om
slapphet överlag, att det har blivit besvärligt att tillägna sig det Shelley
kallade ”a difficult pleasure”. Jag ångrar aldrig att jag skippade
förströelsegrejerna och tog den svårare nöjesvägen, för det har gjort mitt liv
rikare än allt pengar kan köpa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.