Efter ett långt uppehåll återvänder Maria Küchen till poesin.
Hon gör det med en eftertrycklig skapelseberättelse som visar inlevelsefull
medkänsla med livet på den här planeten.
Två saker vill jag klarlägga innan jag inleder den här
recensionen. För det första att jag är väldigt glad över förlaget ellerströms initiativ
att instifta en serie ”ny lyrik”, i denna tid av krympande utgivning av
diktböcker. För det andra att jag är lika glad över Maria Küchens beslut att
återgå till poesin. Hennes senaste diktsamling utkom 2001.
Nu utkommer hon med Rosariet,
det marina, som är en skapelseberättelse. Hon går tillbaka till havet,
tillbaka till vårt ursprung. Där i havet rör sig ett diktjag som inväntar att
födas. Detta jag sänks ned i de lugna och tysta djupen, och färdas mot den
ljusare kontinenten.
Nu är det här en kort bok på lite drygt 50 sidor. Küchen
hinner väl nätt och jämnt sätta ned en tåspets i havet? Nja, med en snillrik
metod låter hon sin dikt alstra djup, bland annat genom att låta varje rad
bestå av ett ord, och därmed visa snarare än berätta om havsdjupet.
Det enda som kan rädda den här planeten är inlevelse med allt
liv på den. Och då menar Küchen verkligen allt liv. Om du inte vet hur den
inlevelsen ser ut, säger jag bara att den ser ut så som den gestaltas i den här
boken: ”Jag rör mig i relief mot det osynliga ständigt. / Det är vackert här
och farligt. Även här: bublor. Bubblor. / Jag simmar. Jag är så rädd för näten
av sjunkna herrelösa röster”.
Parallellt med den skapelse som tecknas skildras nutidens
rovgiriga kapitalism, exemplifierat av fiskeindustrin. De där bildliga näten
blir ett reellt hot, som illlustrerar maktstrukturerna, den överordning som
råder mellan de skapade varelserna på jorden. Så läst utgör boken en varning.
I Küchens alternativa skapelseberättelse ersätts syndafallet
av försoning. Det tar emot att kritisera Bibeln, men för mig låter det som en
mer gynnsam utväg. Den dikt som skrivs fram sker i det pågående, med
omtagningar och ändringar kvarlämnade, som om hon ändrade sig mitt i steget,
mitt i skrivandet. ”Vart går du?” är en fråga som upprepas, och den kan utläsas
som ett ”vart går vi?”, alltså vilken väg ska vi ta nu för att undvika
katastrofen.
I Kafkas Processen
hade en av de kvinnor Josef K. möter simhud mellan fingrarna, och i Kevin
Costners utskällda 90-talsdystopi Waterworld
hade framtidens människor också detta, när de återgick till sitt ursprung
havet. Tjugo år efter denna film, nio år efter Al Gores dokumentär En obekväm sanning, och här är vi,
fortfarande yrvakna inför klimateffekterna.
När jag som nybörjare sökte mig fram mot Umeå stadsbiblioteks
lyrikhylla var det faktiskt dikter av den här poeten som jag hittade allra
först. Då hette hon Maria Gummesson, och jag står i tacksamhetsskuld till henne
för att hon var en av dem som lärde mig att se på världen på ett nytt sätt. Om
du hittar fram till den här mångbottnade boken kan jag lova att du kommer att
erfara något liknande.
(Också publicerad i Jönköpins-Posten 1/10 2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.