Att
vara människa är en så konstig erfarenhet. Vad innebär det, ett liv, och hur
ska något sådant förmedlas? Görs det begripligt i fragment, men om inte, i
vilken form då?
Med
sin debut i bokform, Pärlemor,
funderar Sofia Roberg kring den mänskliga erfarenheten. David Stenbecks Förlag
ger ut e-böcker, och det är lite synd eller frustrerande att en så taktil
erfarenhet som poesi blir kvar i sitt digitala stadium. I synnerhet när
dikterna är så taktila som här. Omslagets foto av Hanna Antonsson av blå sammet
förstärker längtan efter beröring.
”Den
mänskliga erfarenheten”, sa han lite högtravande, och mycket missvisande, för
det här är ju inte högtravande dikter. Snarare lågtraskande, med sin uttalade önskan
att återförenas med sitt vattniga ursprung. En återkomst till havet, att bli
vattenvarelse. Men i första hand slippa ifrån det mänskliga. Havet har
magnetiska krafter, och människan saknar vilja. Hon blir reducerad till drift –
ett ting, som driver omkring.
Det
är befriande, och att vistas i Robergs diktvärld är en frihetsupplevelse. Det
finns en lockelse i det språklösa, kanske i synnerhet för den som likt poeten
ägnar sig åt orden, som vänder på dem, låter dem utstå den polerande verkan som
liknar det pärlan ges. Dikten kan i dessa stunder ge människan chansen att bli
strömlinjeslipade entiteter, som endast närs av sin längtan att uppleva något
som känns.
De
hårda raderna ger Robergs dikt en stadga, en hållbarhet, som är helt av godo,
även när orden spjärnar och spänner sig. Då gestaltas det skildrade på ett
språk som inte slipat bort de nödvändiga kanterna:
”skapelsens
första moment är irritationen: någonting tränger in i det ganska men inte
helt
slutna ett sandkorn blir smuts eller sjukdom när det hamnar på fel plats som
när
cellerna
inte vet att de inte var menade att leva för alltid som när de bara fortsätter
att
föröka
sig i livmodern”.
Dikterna
i den här tunna samlingen rör sig mellan det mjuka och hårda, som smekningar mot
en sten. I havsvärlden fungerar pärlan som ett skydd, men Roberg visar hur den
också kan genomgå en rörelse från sjukdom till skönhet, i en bild lånad av
Karin Blixen. Att dikter kan liknas vid pärlor minns jag att Malte Persson sa i
ett seminarium på Nässjö poesifestival för många år sedan, apropå den befängda
uppfattningen att dikter alltid måste betyda någonting.
Roberg
skriver dikter om naturen, om människan i naturen och de obefintliga mötena
mellan oss. Hon låter sitt diktjag utöva närkontakt med världen, men ingen
kontakt etableras. Ingen som går på djupet. Det är bara separationen som är
möjlig. Resultatet är ändå pärldikter, alltså dikter som är sig själva nog, med
budskap eller inte.
Men
seendet finns, och poetens uppgift är att bli öga. Som kameran: det hårda
tinget, som också nämns i en av dikterna. En kamera kan inte fånga tillvaron.
Kan dikten? Jag vet inte. Men det är samma egenskap som krävs för att skriva
som för att läsa, och jag vet inte vilken syssla som är svårast. Det som krävs är
hängivenhet, och det gläder mig att den finns här, även om jag inte är
förvånad, eftersom Roberg visade den så tydligt och distinkt, när hon inte var
Roberg utan bara Sofia, och som gymnasieelev i sal 302 läste Tranströmers ”Kort
paus i orgelkonserten” med ögonen allt starkare lila, nej i en färg som ingen
sett.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.