Romarna
kastar ännu sina skuggor mot oss. Det blir tydligt inte minst i Martin Skoogs vidunderliga
fotobok Claudius umbram [romerska
porträtt], en upplevelse som går utöver det vanliga på flera plan. Det är
ett tidsdokument som rör sig snabbt som kamerablixten från nuet till dåtiden,
och viftar bort allt historiskt damm.
Men
vi kan börja så här i stället. Jag känner ju till att självhjälpsböcker blivit
det enda somliga människor läser, att dessa banala truismbelamrade böcker
toppar alla försäljningslistor. Och att vår tid brukar kallas stressig, något
som får somliga att söka hjälp i mindfulness eller yoga eller Kay Pollak eller
något liknande. Dessa människor som ibland med ljuset skinande i sina egna ögon
ser mig rätt i ögonen och viskar: ”du borde prova det!” – ord som skrämmer mig
mer än något annat.
Jag
håller mig helst till andra saker, och nu den här boken. Teaterfotografen
Martin Skoog har fotograferat romerska skulpturer. Det blir en typ av intim
porträttkonst, där vi på ett kanske paradoxalt sätt kommer närmare dessa
stenansikten än någonsin reella ansikten.
Hur
det är möjligt? I sitt exemplariska förord skriver Joanna Persman om Medusa, om
gorgonen som förvandlade människan till sten, och att vi här upplever något
radikalt annorlunda. Alltså: hur stenen förvandlas till människa. Hon påminner
om det grekiska begreppet Kalokagathía, en total skönhet som manifesterades i
Sapfos dikter och Praxiteles skulpturer.
Det
sublima populariserades ju i slutet av 1700-talet, som estetisk term främst
inom bildkonsten, med bland annat Burkes stränga definition som en oroväckande
lust, frikopplad från skönheten. En lite ologisk önskan att se skönheten som
oberoende av skräcken, för det lät sig inte göras. (För ett modernt exempel,
läs John Ajvide Lindqvists roman Rörelsen.)
Romantikerna kastade sig över det sublima med den skräckblandade förtjusning vi
sedan dess förknippat med ämnet, som Shelley i sin mest sublima dikt, om just
gorgonen Medusa:
”Men
inte skräcken utan skönheten
Är
det som åskådarens själ förstenar,
När
döda anletsdrag får liv igen,
Inpräglade
i oss, och där förenar
De
sig med tanken och blir ett med den;
Där
skimrar mörkret snart likt ädelstenar
Och
allt förenas i en melodi
Där
också smärtan blir till harmoni.” (Övers Gunnar Harding.)
Och
nog kommer det döda till liv i Skoogs fotografier. Det finns fler sublima
referenser i litteraturen, som när Jane Eyre i Charlotte Brontës roman liknar
St John vid den romerske guden Apollo, och beskriver hans utseende i termer som
erinrar om just statyn: ”jag började förstå att han hade talat sanning då han
sade att han var hård och kall […] jag såg på hans höga panna – stilla och blek
som vit sten” (övers Ingegerd von Tell). Det är en av egenheterna med fotografierna här, hur de upphäver
gränsen mellan död sten och pulserande liv. De blir nästan övermänskliga, för
mänskliga, så mänskliga att de blir omänskliga. Och vackert är det, faktiskt så
att man kan säga (o)naturligt vackert.
De
romerska skulpturerna var också mer naturtrogna än sina grekiska
motsvarigheter. Är det något som omedelbart gör dem mer levande? Det behöver
nog inte vara så enkelt, men det som är slående med de här exemplaren är att de
uttrycker känslor med sådana finstämda medel, och att det är just hur
känslouttrycken demonstreras som sätter spår i mig. Skoog, som alltså är
teaterfotograf och därmed insatt i ljussättning, gör en del med ljuset för att
belysa stenen, och går nära när så behövs. Yta och djup görs lika viktiga. Stenarna
växlar mellan det magnifika och det enkla, i rörande porträtt av unga romare
och romerskor. En suddig närstudie av Tiberius är fängslande nog, men också
hemskingen Caligula, som här kan se både timid och förslagen ut, medan fadern
Germanicus uppvisar mer lömskhet i sitt ansiktsuttryck.
Fotona
ledsagas av latinska sentenser, ibland av spefullt slag, ibland välkända citat,
men ofta passande till motiven. Någon gång ett halvt punkigt anslag: ”Non fui,
fui, non sum, non curo (Jag fanns inte, jag fanns, jag finns inte längre, jag
bryr mig inte)”. Då och då rör sig boken mellan poesin, konsten, och filosofin.
Och självhjälp, ja, blir man inte hjälpt av det här då kan man gott gå vidare
till självhjälpsböckerna och drunkna i dem. Låt mig bara bli kvar i den här
romerska stenvärlden – om man någon gång lyfts av det sublima finns det ingen
anledning att söka sig till annat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.