När
det danska stjärnskottet Dorthe Nors introduceras på svenska görs det med
besked, i två udda böcker som visar på talang för det irrationella. Det är
excentriskt skrivet, men också sällsynt verklighetsnära.
Vi
som tycker att litteraturen gärna får vara en lekplats för fantasin, där det
påhittade ges fritt spelrum, vi får vårt lystmäte hos danskan Dorthe Nors, född
1970. Hon har fått den typen av internationellt genombrott som svenska författare
knappt verkar våga drömma om – bland annat en novell publicerad i The New
Yorker.
Det
är också ett välförtjänt genombrott. Den här boken består trots sitt ringa
omfång av två volymer: dels novellsamlingen Kantslag
från 2008 och dels den besynnerliga romanen Minna
saknar en övningslokal från 2013. Även om jag har läst mycket måste jag
säga att framför allt romanen tillhör det knäppaste jag har stött på.
De
korta novellerna kan i viss mån liknas vid Hjalmar Söderbergs Historietter, kanske det mest lyckade vi
har på svenska i novellväg. Alltså, korta berättelser med en melankolisk
grundton som ändå är vansinnigt roliga. Nors har liksom vår svenske tungus
förmågan att skapa situationer som är mänskliga trots rätt absurda premisser.
Han fick för drygt hundra år sedan på näbben för att han behagade skämta om
allvarliga saker – hans belackare skulle nog sätta punschen i halsen om de hade
känt till vad Dorthe Nors skulle hitta på.
Nors
skriver kantigare och skevare än den habila slöjdkonst alltför många svenska
prosaförfattare ägnar sig åt. Hennes texter kan bli riktigt explosiva – allra
mest lyckad är nog titelnovellen, där det farliga långsamt smyger sig in i
textens besvikna kvinnoporträtt.
Och
hon är verkligen bra på att just porträttera människor, göra dem levande, med
de allra minsta medlen. Händelseförloppen hotar hela tiden att slå över i
lyteskomiken, men hon styr undan med järnhård disciplin. Hennes korta
historietter liknar också punksinglar: detonationer på en minut och femtioåtta sekunder,
med kapaciteten att bita sig fast och skapa euforiskt uppror i läsaren.
I
den klart märkliga romanen om den neurotiska Minna skriver hon ännu taggigare,
i en imitation av barnbokens rader. Minnas kille Lars gör slut i ett SMS, och
hon ger sig ut i en jakt på en övningslokal (hon är musiker).
Till
sin hjälp tar hon böcker av Ingmar Bergman. Metonymi kallar man ibland när ett
namn står för helheten: uttrycket ”att älska Bergman” står ju för att man
älskar hans konst, inte personen. Här är metonymin av rörligare slag, när Minna
lägger honom mot sina bröst (det gillar han). Bergmans demoner ger sig så
småningom också till känna.
I
sådana här påståendesatser är hela boken skriven, som ett feministiskt
manifest: ”Minna tänker skaffa sig ett skitstövelfilter. / Minna tänker inte
vara värddjur längre. / Minna tar med sig Bergman på resan. / Bergman kan vara
i ryggsäcken.” Jag tycker om det så otroligt mycket, för det är så befriande
lekfullt och annorlunda, samtidigt som det inte går att ta miste på allvaret i
Nors metodiska arbete. Det är faktiskt ett storartat äventyr att följa Minnas
frigörelse.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 21/8 2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.