Ett
sätt att beskriva Thomas Pynchons roman Bleeding Edge är som en deckare om
attacken mot World Trade Center. Maxine heter kvinnan som intar rollen som förslagen
privatdetektiv i en cynisk värld. En av märkligheterna är att romanen skildrar
ett relativt närstående förflutet som något för länge sedan försvunnet. De
ständiga referenserna till dåtida populärkultur och tekniska innovationer som
var anmärkningsvärda 2001 förstärker känslan av nostalgi. Du skrattar gott åt
ironin, men tänk på att skämten kan vara på din bekostnad.
Ett
annat sätt att beskriva denna överlastade roman är att den på ett storslaget
sätt skildrar staden New York, samtidigt som det handlar om internet och dess
bakgårdar. Infallen sprudlar, och FBI pekas ut som stor fiende. Paranoian
hinner tyvärr inte riktigt få fäste, och Pynchon skriver om 9/11 förvånansvärt
distanserat och nästan avmätt. Å andra sidan passar deckarens tuffa jargong som
handen i baseballhandsken. Här finns gott om skönhet, skärpa och humor i det
mångordiga flödet, samt ett oförglömligt persongalleri, med personer som rör
sig fritt mellan de levandes och de dödas värld. Precis som det gärna får vara
i fiktionens värld.
(Också
publicerad i Vi 7/2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.