Efter
Självporträtt kommer Självmord. Det är en fråga om
ren logisk följd, i författaren Édouard Levés version. Det är
Pequod Press som ger ut i Anders Bräcks översättning den senare
boken, ett par år efter Kristoffer Leandoers översättning av den
förra. Den är snarlikt formgiven den förra, som om den skuggar
den. Författaren själv tog sitt liv tio dagar efter att ha lämnat
in manuset till sitt franska förlag, och därmed ritade han förstås
en distinkt prick över sitt i, och gav läsarna en anvisning som är
svår att ifrågasätta.
Hans
sista roman liknar föregångaren i så måtto att den är tydligt
skriven av en konstnär – men om du räds det konceptuella måste
du först göra dig bekant med ett nonchalant hanterande av de
formella egenskaperna, i denna korta – lite drygt hundra sidor –
men täta roman.
Den
har en makaber inledning, där författarens vän blir huvudperson,
romanens tjugofemåriga ”du” som låtsas hämta ett kvarglömt
tennisracket och i stället går för att skjuta sig till döds med
ett gevär. Så följer en närgången och vackert inkännande
skildring av dennes liv, där Levé låter bilden av vännen svälla
för att bilda ett mer heltäckande porträtt än verkligheten
tillåter.
Språket
är hårt, något som ibland ger associationer till Camus hårt
stiliserade prosa i Främlingen:
”Ditt liv hade inte fått sitt sammanhang av utförda handlingar
än. Din död gav det detta.” Det är ren outspädd förtvivlan.
Huvudpersonen är lika tillknäppt som han är belevad, mer artig än
trevlig.
Som
sagt är Levé mer konstnär än skönlitterär författare. Det
behöver inte vara någon nackdel – det ger honom annorlunda
infallsvinklar till hur en berättelse konstrueras och struktureras,
och säga vad man vill, men originellt är det definitivt. Han
avslutar med en dikt som (kanske) förklarar mer än han har för
avsikt att göra. I dikten finns både klichén och sanningen, i de
formelartade utsagorna. Vi är alla dubbla, alltid med ett ”både
och” inskrivna i våra förutsättningar.
Är
det en sorglig bok? Ja, om man väljer den läsarten. Många förment
deppiga författare är ju livsbejakande och muntra, om man bara lär
sig liksom läsa dem på snedden. Hos Levé blir protagonisten
dubblerad – det du han skriver om glider över i ett jag, och den
eventuella distans du då har upprättat mot honom förkortas. I
boken gestaltas även en skepsis mot berättandet i sig, mot de
påhittade sammanhangen, och den likaledes påhittade kronologin.
Är
det en självbiografisk bok? Ja, men bara om vi accepterar premissen
att alla böcker är det. På något sätt är det ju så:
författaren väljs av sina motiv, så hen får vara noga med vad hen
väljer att väljas av.
Men
självbiografiskt är det i större mening. Det är verkligen en
version av ”Here comes everybody”. Vi är väl alla så här lite
till mans. Det blir då en vidräkning med vår oförmåga att leva i
nuet, våra depressioner och våra vanföreställningar och vår
självmedicinering på ett eller annat sätt.
Levé
är fortfarande en angelägen författare. Enligt Stig Dagerman hör
vissa av oss till självmördarnas släkte; de som talar mycket och
ofta om självmordet behöver inte utföra själva dådet. Han hade
ju fel, då han frikostigt använde självmordet både som litterär
idé och privat sparringpartner, utan att det lyckades hindra honom
från att ta sitt liv. Det finns vissa drag av det äkthetspatos som
Dagerman uppvisade hos Levé. En anekdot i den här boken berättar
om hur protagonisten går på en fest hos en nära vän och är
oförmögen att dölja sitt elände inför honom, men när han ställs
inför några obekanta uppvisar han en fasad av glättighet. Sådant
är lätt att känna igen sig i.
Självmordet
påverkar i hög grad hur vi läser Dagerman, kanske just för att
han var så ung när han begick självmord. Levé var bara obetydligt
äldre, och nog får självmördarna Sylvia Plath, Karin Boye, Ian
Curtis, David Foster Wallace i egenskap av relativt unga döda en
dödligare skugga över sina livsverk än säg Virginia Woolfs. En
nyckel finns kanske i de sorgsna orden i boken Självmord:
”Ditt sätt att lämna livet har skrivit om historien i negativ
form. De som kände dig läser om alla handlingar i ljuset av den
sista.” Ja – just ”läser om” blir ju den signifikanta
ledtråden. Samtidigt som det måste sägas att renodlade facit
saknas: så här är livet döden, vill Levé säga.
Den
som dödar sig själv kan göra det av många orsaker. Här framläggs
hypotesen att man kan göra det av överskott på liv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.