Berättarjaget
i Klas Östergrens nya roman Twist (Natur & Kultur) är en
“känd skribent”, med viss anknytning till teatern. Antagligen
ska vi tänka på författaren själv, även om det inte utmynnar i
något konkret.
Intrigen
kretsar kring den gåtfulla kvinnan Anne-Marie (/Ami/Anna/Annie), som
i början av romanen är död. Sedan vidtar några tidshopp till
70-talet och sent 80-tal, strax innan murens fall och kommunismens
upphörande. När berättarjaget är yngling träffar han Ami
(Anne-Marie) första gången, och det sker ytterligare några gånger. Tidsskildringen är något av det viktigaste i romanen, hur Östergren visar hur villkoren förändras över tiden, hur förutsättningarna förgrenar sig för de enskilda individerna.
I den
här berättelsen finns det en rörelse kring tvärsäkerheten och
abstraktionen, en rörelse som blir rätt smakfullt presenterad.
Åtskilliga gånger har Östergrens färgstarka ordval kommenterats –
det känns som att mången kulturjournalist har gjort karriär genom
att göra en poäng av att dels visa att de har läst
”genombrottsromanen” Gentlemen och dels där upptäckt det
esoteriska ordvalet ”luguber”. Här kan en ny generation
kulturjounalister notera ordvalen ”malör” och ”opak” (det
senare fästs vid en kaffekanna), eller för den delen några
lillgamla glosor som verkar vara tagna från några senare nummer av
Språktidningen, som ”brallis” och ”swingpjatt”. Vi
som gillar språk älskar förstås sådana här påhitt.
Östergren
är också bra på biroller. Ryssen Jeff och 16-åringen Alexandra är
som tagna ur en bröderna Coen-film, och de bidrar med humor och
hotfull atmosfär. Romanen blir också mot slutet en avancerad form
av thriller, och däri ligger väl något av dess brist, att den tar
i lite för mycket i sina försök att skildra svekfulla människors
opålitlighet. Det fifflas en del, skildrat med en slags munter noir-känsla.
Förutom
Coen kan replikföringen erinra om Ibsen, som ju Östergren översatt,
en dramatiker som blir omnämnd lite här och där i texten.
Alexandra jagas av en hund, en händelse som är hämtad från Ibsens
Ett dockhem, och så visar det sig att hon går rakt från
hunden in i en föreställning av pjäsen där hon själv får yttra
den repliken, att hon alltså jagats av en hund. Dessutom finns en
anspelning på Noras dockhemstillvaro i den kvinnojour som Anne-Marie
(Ami) grundar.
Här
finns precisa iakttagelser av mänskliga egenheter och
tillkortakommanden. Det är skarpsynt och med utrymme för många
dimensioner. Att vistas i den här romanen är ett behagligt äventyr,
därför att Östergren så distinkt skriver fram den som en annan
värld, och inte heller är intresserad av att hålla sig inom
realismens råmärken. Någon gång riskerar skrönan att ta över,
som i den påstådda gröna linnekostym huvudpersonen blir
identifierad i. Han glider över och blir en sagofigur.
Östergren
skriver som Ulf Lundell, fast ungefär dubbelt så bra. Twist
innehåller rätt många trådar, men det hör till den goda
berättarens egenskaper att inte trassla till dem. Inte för mycket åtminstone.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.