Det
är med aprikoser Rebecca Solnit både inleder och avslutar Det
avlägset nära, denna hennes andra bok
på svenska, översatt av Sofia Lindelöf (Daidalos). Den förra, Gå vilse, var en blixt – den här, inte
mindre än så.
Aprikoserna
kommer från hennes mammas trädgård, och berättelsen kretsar kring
bestyren över vad hon ska göra med den övergivna frukten när
mamman insjuknar. De har en besvärlig relation, och man anar att det
kan finnas ännu mer bakom, som Solnit finkänsligt avstår från att
ta upp. Annars är hon helt öppen, och utgår från det egna jaget,
i ett skrivande som har fått kritiker att jämföra med W.G. Sebald
och Susan Sontag. Med Solnit blir det tre ”S” – eller tre äss,
och det är faktiskt en rimlig jämförelse. Det finns förstås
också en likhet med Montaigne, men man bortser gärna från
eventuella förebilder, då det är ett skrivande som lever på att
ha frigjort sig och närs av den unika energin i ett tänkande som
rör sig från platå till platå, och därifrån erbjuder svindlande
överblick.
Mammans
alzheimer är katalysatorn till boken, som tar oss vidare in i olika
ämnen som ibland tangerar litteraturen, ibland filosofin och ibland
konsten och ibland samhället. Berättelsen är också
utgångspunkten, alltså berättelsen som fenomen, hur den kan hjälpa
oss och utgöra en grund att befinna oss på. Solnit talar om en
inlevelse i berättelsen, hur den skapar en historia som aldrig är
alternativ, utan blir den riktiga(re) världen.
Att
tänka betyder att göra modet till sitt redskap, åtminstone så som
Solnit presenterar det. I hennes essäer finns gott om sådana
exempel på hur det kloka samsas med det känsliga. Hennes
iakttagelser kring alzheimer drivs av en poetisk exakthet. Hon
skriver ut privata erfarenheter, och låter den ambivalenta
modersrelationen bli ett fundament för de pricksäkra reflektionerna
kring livet. Det handlar om en mamma som egentligen inte vill veta av
sin dotter, eller om det är dotterns upplevelse av att inte vilja
vara till besvär. De allt mer ruttnande aprikoserna blir det som
håller ihop de disparata berättelserna.
Det är
cirkulärt skrivet, där tankar koncipieras i ett kapitel för att
födas i ett annat. Här finns till exempel kapitelrubriker som
”Speglar” och ”Is”, med det franska ordet ”glace” som ju
betyder bådadera. Hon återkommer till sina teman, och strukturen
syr ihop dessa samband även bokstavligt, genom att hon inleder
resonemang om just hur böcker sys ihop i en dråplig men samtidigt
allvarlig korrelation med sin egen sjukdom. En sjukdom som får henne
att bli hopsydd med svarta trådar och med hudbitar från någon
främling på hennes egen kropp – hon känner sig som Frankensteins
monster.
Det
ena leder till det andra i en associativ stil. När hon skriver om
Frankenstein
visar hon hur Mary Shelley kan ha influerats av moderns reseskildring
från Skandinavien, en bok som i hög grad präglas av kyla och is.
Jag håller med Solnit att ett av de viktigaste motiven i
Frankenstein
är ismetaforen, men kan ändå känna att hennes teori blir lite
långsökt, att fadern William Godwin, som utan att ha träffat
författaren till den skandinaviska reseskildringen menade sig vara
förälskad i henne, avlade ett slags barn av nordlighet, avstånd
och sorg, och att det därför är så mycket is i Frankenstein
och i Mary Shelleys liv. Jag känner
igen en efterhandskonstruktion när jag ser den.
Nåväl,
det är kanske en skönhetsfläck i denna rika men också starkt
koncentrerade bok. Solnit visar att en författare bör förlita sig
mer på uthållighet än talang, att skrivande handlar om att lära
sig hantera ensamheten. Hon lärde sig detta som barn, genom läsning
– den som inte klarar detta kan aldrig skriva, menar hon, och här
är det lättare att hålla med henne, att skrivande berör
målmedvetenhet. Istematiken finns också nedlagt i språket, att vi
”fryser tiden”, och i en osedvanlig analogi mellan matlagning och
skrivande, där Solnit menar att det ena är ögonblickets konst och
det andra något som kan avnjutas månader eller år senare. Tills vi
uppfinner konserveringen, och kanske det är så, att texten blir
konserver. Inte så fräscht, kan jag då inflika.
Smärtans
empati skriver hon också om med en infallsrikedom som är
beundransvärd. Smärtan är också en berättelse, och empati är
något man måste lära sig, lära sig hur man förhåller sig till
det egna jagets gränser. Hon använder ett fint exempel på empati
från Allen Ginsbergs ”Howl”, men kanske det finns ännu mer
belysande sådana i Walt Whitmans dikter, inte minst de från
amerikanska inbördeskriget – Ginsberg var ju svårt beroende av
Whitman. Och för den som undrar varifrån den vackra titeln kommer,
så är det från brev konstnären Georgia O'Keeffe undertecknade när
hon flyttade från New York till vischan i New Mexiko, ”från det
avlägset nära”. Avstånd är något man upplever. Och empatin kan
associeras till engelskans ord ”path” för stig – att befinna
sig i rörelse är Solnits signum. Att gå vilse kan vara att gå
rätt, och paradoxen härbärgerar många sanningar.
Att
citera ur denna förträffliga bok är vanskligt – helst ville jag
kanske plocka ut godbitar lite här och där, men det är något du
själv kan göra, då jag tar för givet att du kommer att läsa
boken. Men hon skriver så fint om sin sjukdom: ”En sjukdom är en
brytpunkt på många sätt, och utifrån den måste man sy ihop sin
egen story om vart man är på väg och vad det innebär. Varje
sjukdom är en berättelse. Vissa är epos där man i slutändan
segrar över det som drabbat en och för ett tag återvänder till
sin skenbara autonomi, andra är tragedier där sjukdomen segrar i
slutändan och tar en med till det okända som är döden, och det är
ofta omöjligt att skilja dem åt innan de har bestämt sig.” Mina
egna sjukdomar är ofta dikter, tillägger jag taktfullt. Jovars, det
här är en på många sätt fantastisk bok, där jag gärna överser
med en och annan dåligt korrekturläst felstavning eller att
”stranded” på svenska nog hellre borde bli ”strandsatt” än
som här ”strandad”. Men det är orättvist att fastna för
skavanker, när det finns så mycket positivt att ta upp – och då
har jag inte ens nämnt den rad som ligger längst ned på varje
sida, en fortlöpande berättelse om nattfjärilar och björnar …
I det
tänkande som Solnit representerar rör sig idéerna och infallen,
men hon fixerar tanken. Jag nämnde platåer – ja, på något sätt
är det så, att hon låter tanken röra sig uppåt och erbjuder
utblick över något hisnande. Man ska inte använda begrepp som
”sublim” i överflöd, men här är det på sin plats – det
finns stunder av sublim skönhet i den här boken, det vill säga
partier som är så häpnadsväckande att de tar andan ur dig. Det
här har klart skönlitterära kvaliteter, och att lite diskret hävda
att det borde räcka för ett Nobelpris är inte alltför långsökt.
Om du tvekar: läs hennes rapport från Island, där hon får
skildringen att helt enkelt lysa av märklig lyster.
När
jag läser kan jag generellt känna att jag ligger steget före
författaren. Inte för att jag tror att jag är smartare än
genomsnittsläsaren – jag tror bara att många som skriver
underskattar läsaren, tror att vi vill ha så tydliga förklaringar
som möjligt, att precis allt måste förankras i teori, empiriska
undersökningar, praktiska erfarenheter, faktaredovisningar. Solnit
erbjuder mer hisnande insikter, samtidigt som hon alltså är så
skarpt självklar i sina slutsatser. Slutsatser som inte handlar om
de definitiva svaren: att bli äldre betyder att avlägsna sig mer
och mer från svarens rike. Du vet att det har funnits en sådan
plats, men du kan inte gå dit igen, du kan inte gå tillbaka.
Solnit
skriver intelligent men klarar av att vara helt tillgänglig och
glasklar, utan att krångla till det. Som läsare upplever du aldrig
att hon behöver bli besvärlig eller ansträngd. Jag har sällan
läst något som gjort så starkt intryck. Hon visar också att
grejen med självbiografiskt skrivande alltid är vad
du gör med stoffet. Här ges också
det goda rådet att det är viktigt att konsekvent säga nej – jag
vet att jag har varit dålig på det, min första impuls har alltid
varit det emfatiska nejet. Man bör säga ja till äventyret, till
livet, säger Solnit, eftersom du aldrig tar dig någonstans annars,
där du hamnar i stillaståendets ”tänk om jag hade …”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.