Elin Boardy har
skrivit en läsvärd roman om den enbente Long John Silver, hjälten
från Stevensons klassiker Skattkammarön. Det är en pastisch
som skickligt undviker de frodiga skrönorna, och i stället erbjuder
lågmäld underhållning.
En del karaktärer
från litteraturhistorien lever längre än andra, och får finna sig
i att ständigt tjänstgöra åt nya författares mer eller mindre
lyckade omskrivningar. Från svenskt håll bygger ju ett otal romaner
från senare år på karaktären Doktor Glas, medan vi kunnat läsa
ungefär lika många nya versioner som handlar om Jane Eyre.
Eftersom Robert
Louis Stevenson lämnade sin enbente hjälte Long John Silver åt
vidare öden i sin roman Skattkammarön antändes på 90-talet
Björn Larssons nyfikenhet, och fick honom att skriva en roman som
utgav sig vara Silvers självbiografi.
Det är nog ingen
vild gissning att Elin Boardy har läst Larssons bok. Åtminstone
förefaller den tidstypiskt omständliga titeln på Larssons bok vara
speglad i hennes: Mary Jones historia. Nedtecknad av mej själv
och alldeles uppriktig om Mitt liv samt om Dolores & John Silver,
så som jag fått det berättat för mej av dom själva.
Här koncentreras
det som synes på det som brukar kallas ”den kvinnliga
erfarenheten”. Mary är en tolvårig tjej som får anställning hos
Silver och hans färgstarka hustru Dolores på deras krog i Bristol.
Dolores lär henne läsa och skriva, och när Silver dör berättar
Mary deras spännande historia, förmedlad av dem i tur och ordning –
med Dolores sinne för nedtonad realism och Silvers känsla för den
barska skrönan.
Men mest är det
Marys egen historia, hur hon från sidan av betraktar paret, och lär
sig några hårda läxor om livet. Hon är en iakttagare, och som
sådan så oansenlig och underskattad att hon av bara farten får
veta saker som nog annars förblivit förborgade.
Elin Boardy har gott
sinne för det balanserade, och för detaljen. Det här är en
genomarbetad roman som lyckas vara prydlig utan att bli prudentlig.
Hon har också hittat sin egen nisch, där hon söker sig bort från
nutiden: debuten Allt som återstår utspelade sig i
1900-talets början, och Mot ljuset strax efter andra
världskriget.
Här skriver hon med
lätt hand, och imiterar med hög trovärdighet en obildad ung
kvinnas talspråk från 1700-talet. För att ge emfas åt
autenticiteten behålls Marys överstrukna rader, och en och annan
anglicism får slinka med för att påminna läsaren att vi läser en
förment översättning.
Marys språk tar
helt enkelt över Boardys, på något sätt. Då ingår också ett
resonemang kring skrivandets villkor, vad som sker när man hittar
sitt ämne. Inte behöver man heller ha allt för klara minnen av
Skattkammarön, utan det går utmärkt att läsa det här som
en fristående historia.
Jag gillar det här
tilltaget, kanske främst därför att Boardy är så diskret, att
hon inte behöver vara påflugen. Fiktion handlar om att luras, och
här har svensk litteratur fått en författare som är bra på att
luras, alltså en riktigt skicklig fiktionsförfattare.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 27/3 2014)
Å! Som jag sett fram emot denna bok! Och så har jag "Mot ljuset" kvar att läsa också. Vad roligt med en så fin recension. Jag blev helt begeistrad nu! :)
SvaraRaderaTack! Jag tycker den här är snäppet bättre än Mot ljuset faktiskt.
SvaraRadera