[Ingvild H. Rishøi till höger samtalar med sin norska förläggare. Jag talade en stund också med hennes danska förläggare: ja, det kommer i dagarna en dansk översättning av novellsamlingen Historien om Fru Berg. I januari utkommer Rishøis nya novellsamling på norska. Svenska förläggare anser sig ha råd att missunna svenska läsare denna författare.]
Det är lätt att
göra sig lustig över Stig Larssons berättelse från 80-talet, när
han besökte förlaget Bonnier Alba och la sin hand över en bunt
manuskript och yttrade orden ”det här är bra” när han vidrörde
det som var Magnus Dahlströms debutbok Papperskorg. I
efterhand låter det som en illustration till talesättet för bra
för att vara sant, för Dahlström var verkligen ett av 80-talets
största fynd.
Intuition må vara
en god egenskap i bedömningen av litteratur. De flesta av oss
förlitar sig nog ändå mer på det beprövade knepet att läsa
texten i fråga innan vi dristar oss till ett omdöme.
Men läser vi
verkligen med vår egen blick? När du läser en etablerad författare
finns det en konsensus som är svår att bortse ifrån. Även den som
sparsamt läser recensioner vet ju vilka böcker som nomineras till
priser, som blir föremål för diskussion. Du vet redan innan du
börjar läsa vad du ska tycka – och tycker du annorlunda riskerar
du att betraktas som antingen en amatör eller en kuf, eller –
hemska tanke – att du försöker göra dig märkvärdig.
Därför läser jag
gärna debutanter, för då avlägsnar sig den förutfattade
meningen. Det är något av en återgång till den ursprungliga
läsningen, när du läste bok efter bok utan att reflektera över
författarnamnet, tills du äntligen reagerade på att namnet ”Enid
Blyton” återkom på så många av dem. Aha, tänkte du, det finns
något som heter författare, någon som skriver dessa böcker …
I våras
publicerades premiärnumret av den svenska versionen av Granta,
och bland de prominenta bidragsgivarna från världen och Sverige
fanns den för mig tidigare okända norska novellförfattaren Ingvild
H. Rishøi, något som jag också nämnde gjorde stort intryck i min
recension i JP 10/5 2013. Jag hann inte ens läsa klart novellen
innan jag beställde hennes senaste norska novellsamling Historien
om Fru Berg.
Och det är noveller
som är förbluffande bra, och för mig som van läsare är det
fortfarande vidunderligt skönt att göra en sådan upptäckt. Att
läsa på det här sättet är också befriande, då du kan göra det
förbehållslöst, i vetskapen att du måste förlita dig på dina
egna intryck. Det är som att trampa upp en egen stig i en skog.
Nu får Ingvild H.
Rishøi PO Enquists pris, som delas ut idag på bokmässan. Tidigare
har bland andra Juli Zeh, Jonas Hassen Khemiri och Daniel Kehlmann
fått detta pris.
Trots att det sedan
tidigt 90-tal har talats om en ”novell-boom” har det i Sverige
varit svårt att upptäcka några konkreta bevis på detta. Dels har
förlagen inte riktigt förstått hur denna genre ska förvaltas, och
dels har ärligt talat svenska novellförfattare inte varit
tillräckligt på bettet.
Så mycket mer
glädjande med Rishøis noveller, som låter patos diktera
levnadsvillkoren i sina vardagsskildringar. Detta märktes redan i
”Granta”-novellen, om den stackars mamman som tvingas välja
mellan nya underkläder till sin dotter eller bussbiljetten hem. Det
är en novell som syr ihop hoppet med förtvivlan, som låter starka
känslor råda. Rishøi gör detta genom att låta godheten segra,
utan att ge efter för sentimentalitetens lockrop, och detta hör nog
till det svåraste en författare kan göra. Selma Lagerlöf kunde
också skriva om godheten utan att det blev jolmigt.
PO Enquists pris går
till en ung författare på väg ut i Europa. Min förhoppning är
att Ingvild H. Rishøi kvickt som attan översätts till svenska,
till gagn för både läsarna och de inhemska författarna, att läsa
och inspireras av. För det här är något som vill storslagna
saker, och visar att riktig litteratur inte är verklighetsflykt utan
står i direkt kontakt med livet, och att den har potential att
åstadkomma något också i ditt liv.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 27/9 2013)
Helt enig. Har i flera år föreslagit att jag skall översätta henne men inget förlag ids...! /Stewe
SvaraRaderaTråkigt att höra. Boken kommer ut på danska nu, på Gyldendal, jag såg hur den såg ut (ca dubbelt så tjock som det norska originalet). Ingvild reagerade på tjockleken: "Ja, du vet hur det är i Danmark", sa dansken skämtsamt, "vi lägger till en massa eget när vi översätter!"
SvaraRaderaJag tycker dock att förlagen gör en miss: antagligen är det här litteratur som kunde tilltala en stor massa, för den är verkligen lättillgänglig och samtidigt så oerhört drabbande och mångbottnad.
inte tillräckligt på bettet. fint! då vet vi det. einar askestad
SvaraRaderaHaha, jag tyckte i alla fall mycket om Einar Askestad, och Oline Stigs första novellsamling!
SvaraRadera