Den epokgörande
feministiska skriften Det andra könet är nog Simone de
Beauvoirs mest kända verk. Som romanförfattare är hon lika
skarpsinnig, lika analytisk – men också underhållande, för den
som vågar kasta nycklarna under läsningen.
Simone de Beauvoir ville inte att hennes roman Mandarinerna skulle kallas
nyckelroman, och nog förminskas skeendet om vi ersätter romanens
Anne med henne själv, Robert med Sartre, Henri med Camus, och så
vidare. Det är betydligt mer intressant att se hennes roman mer som
en kamp mellan det dokumentära och fiktionen än en gissningslek:
gick det till så?
Förvisso handlar
det om en protagonist – Anne Dubreuilh – som är psykoanalytiker
och uppvisar en del likheter med författaren – men det är inte
nödvändigt att läsa självbiografiskt för att ha behållning av
hennes inre monologer, hennes utveckling som individ och hennes kamp
mot en annalkande ålderdom. Beauvoir var 46 när hon skrev sin
roman.
Eller för den delen
handlar det också om bataljer med (den påhittade) tonårsdottern,
ett suveränt porträtt av den ifrågasättande, hon som öppet
kritiserar moderns livsval. Då blir det här en skarp och
okonventionell skildring av moderskap, med barnet som efter att ha
döpts i intellektuella samtal och allvarliga böcker givetvis gör
revolt.
Romanen
upprätthåller ett spänningsfält mellan beroende och oberoende,
och diskuterar allvarligt men med lätt hand hur vi ska leva ett
fritt liv. En angelägen diskussion kring hur man ska kombinera att
skriva med att leva hinns också med, aktualiserat av det andra
världskrig som håller på att avslutas när romanen inleds.
Eftersom det är
fiktion behåller berättelsen sitt försprång – det vill säga,
att den bevarar den djupare psykologiska sanningen (den som med
högburet huvud kan ignorera detaljerna och spekulationerna). Därför
är det fascinerande på ett annat sätt än det voyeuristiska som
kan vidlåda mer öppet självbiografiska rapporter från en
verklighet.
Det frigörande med
Beauovirs snillrika roman är också att den tar sig friheter, att
den vägrar erkänna några begränsningar eller vad som är god ton.
Hennes kärlekshistoria med Lewis Brogan överskrider verkligheten
och lever inte därför att han i verkligheten var en känd
amerikansk författare, utan i skönheten i hur Beauvoir jämför
Annes sexuella uppvaknande med en kaxig liknelse med hur Jesus väckte
Lasarus från de döda.
Mandarinerna
skrevs 1954, gavs ut på svenska först 1992, och detta är en
reprisering i Norstedts klassikerserie. I förordet kallar Anneli
Jordahl den för en av 1900-talets bästa romaner, något som för en
gångs skulle inte låter som en överdrift.
Låt inte volymen
avskräcka! Tjocka böcker har blivit manliga författares
privilegium, med talrika exempel från Thomas Mann, Karl-Ove
Knausgård, Robert Musil, James Joyce (och tusen till). Den här
långa böljande romanen är ren nöjesläsning, och den får mig
att önska att jag fötts till kvinna, så att jag som tonåring hade
fått ett legitimt alternativ till den manlige tonåringens
obligatoriska tråkmånsar som Jack Kerouac, Ulf Lundell och Malcolm
Lowry.
(Också publicerad i Jönköpings-Posten 18/3 2013)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.