Få
människor känner till att DIY-estetiken – alltså, gör det
själv-grejen, som vi brukade säga när jag var ung – inte hade
sitt ursprung i punkarnas medvetet loja inställning till musikaliskt
hantverk, eller i de fanzine som uppstod i kölvattnet efter de
första punksinglarna.
Nä,
det var ju Virginia Woolf som redan 1938 i essän
Tre guineas formulerade själva
manifestet: ”Släng ner pamfletter i källarvåningarna, lägg ut
dem i salustånd; drag dem med skottkärror längs gatorna och sälj
dem för en penny eller skänk bort dem. Hitta på nya sätt att
närma er 'publiken'; se dem som särskilda individer i stället för
att klumpa ihop den till ett monster väldigt till kroppen och svagt
till förståndet.”
Att
dessa ord fortfarande är giltiga visar Kristofer Andersson med
eftertryck i sin bok DIY
(Modernista), en coffee table-bok som är bländande vacker, mer
liknande en påkostad tidskrift än bok, till formgivningen
förvillande lik gamla nummer av pop
eller bibel,
eller möjligen den likaledes kortvariga Sex
–
det liknar minst av allt de rigida framgångsberättelserna i Filter,
utan här ges utrymme åt det svamliga .
Han har intervjuat 100 stycken exemplar av DIY-folket, och om du har
hört någon gnissla tänder de senaste veckorna, då kan det ha
varit jag, i besvikelsen att inte tillhöra den utvalda skaran.
Han går
inte till Woolf, utan nöjer sig med att ha punkens inställning som
den röda tråden i bidragen, att de här kreativa människorna har
åtminstone detta gemensamt, oavsett vilket uttryck de väljer: de är
punkare. Här finns också några som har nått rätt långt i kanske
inte kändisskap men kulturell kred – exempelvis Karin Dreijer
Andersson, Aase Berg, Anna von Hausswolff och Liv Strömqvist – men
de flesta har nog hamnat utanför medelsvenssons radar.
Tack
vare att de inte kompromissar, kan då tilläggas. I stället för
att passivt vänta har de tagit initiativ: de har skaffat sig
momentum, för att använda ett modeord. Det handlar till största
del om konst i marginalen, den som befinner sig längst ut på
spetsen på det som Chris Anderson i sin bok kallade
The Long Tail – konst som vägrar
anpassa sig efter marknaden, som vägar bli kommersiell.
Dumskallar,
som Linda Skugge och andra liberala skulle säga. Men jag kan inte
låta bli att dels beundra deras mod – författare, musiker,
konstnärer, klädskapare, filmare, etc – och dels tycka att de
riskerar att bli något verklighetsfrånvända i sin totala
hängivenhet. Att välja den svåra vägen är ingen automatisk
genväg till konstnärlig framgång heller.
Billigt
och snabbt: där har du två nyckelord i vad som kännetecknar
DIY-kulturen, men Andersson visar att det också finns verksamma med
stort tålamod, som har lyckats domptera rastlösheten. Jag tycker
också om den uppfriskande humorn som nästan alltid är närvarande
– den där glimten i ögat, som på något sätt saknas i mycken
etablerad konst. Vad man kan lära sig – bland annat – är väl
då att den konst som skapas på sina egna villkor blir mindre
benägen att söka bifallet. Vore det inte för att ”alternativ”
är ett så uttjatat ord skulle det fungera bäst som benämning på
vad det handlar om. Det politiska är också så distinkt inskrivet i
själva projektet att det inte behöver uttalas, utan blir snarast
ett yrvaket konstaterande, att det är något i uttrycket som måste
kallas ideologiskt.
Här
hittar jag också en hel del favoriter, alltså inte bara Aase Berg
och Anna von Hauswolff, för att ta två – utan boken avslutas med
Eric Berglund, vars tidigare band TTA Andersson nog ser som det bästa
svenska popbandet efter ABBA och BD. Det är svårt att säga emot.
Och lika svårt att invända mot Anderssons uppenbara entusiasm när
han tar sig an ämnet. Då kan jag förlåta att hans språk ibland
är lite för rått för sitt eget bästa, och där pronomen vacklar
mellan ”sin” och ”hennes”. Det är ju inte svensklärare som
ska läsa boken, utan maktmänniskorna, kulturpolitikerna – men
ack!
Andersson
tar gärna fram nostalgins förstoringsglas och går tillbaka till
den gamla tidens fanzine-kultur, men att den bara tagit sig ett nytt
intryck: ”Skrivmaskinen, kopiatorn och limmet är bara utbytta mot
ett piratkopierat dataprogram.” Å andra sidan är hans bok så
indränkt i lim att jag nog aldrig varit med om dess like sedan
70-talet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.