Varför skriver
någon dikter? Är det för att nå sig själv, lära sig saker om
sig själv – eller är det för att fly sig själv, för att man
vet för mycket?
Alla som skriver
delar den erfarenheten: det kunde också ha varit något annat, men
det blev skrivandet, och sedan går det inte att ta sig därifrån.
Och att fly sig själv och att komma nära sig själv kan vara samma
sak. Utforskandet löper i flera olika riktningar samtidigt.
För Nicolaj
Stochholm, dansk poet, innebär skrivandet av poesi ett sätt att
tynga ned hjärtat, så att det inte fladdrar iväg – som fjärilen,
insekten som efter Inger Christensens sonettkrans blivit den mest
symbolladdade varelsen: ”De stiger op, planetens sommerfugle”,
med hennes regala inledning. Stochholm skriver djärvt i sin första
dikt i nya samlingen Ødelagt rim (Gyldendal):
”Mit hjerte bliver en sommerfugl
”Mit hjerte bliver en sommerfugl
for når jeg hviler
så flagrer det op
og jeg må tynge det
med dige og
sange ellers raser
det og dør bort”.
Med dikt och sång:
hans dikter är starkt sångbara, där ljuden blir viktiga
hållpunkter. Han tar i, tar sats, vågar vara svag i sitt uttryck,
skyddslös och naken. Dikterna inrättar sig prydligt i en tradition,
där det går att hitta paralleller till Bruno K. Öijers dikter –
dels de tidiga, nästan trollformelaktiga korta dikterna och de sena
mer avskalat högtidliga dikterna, likväl som en förtjusning i
gentagelsen.
Det är svårt att
veta om man befinner sig i 80-talet eller 2010-talet när man läser
rader som dessa: ”hjertet pløjer sig dybt ind i / bølgens
discobesatte vinyl / stormen er min nål i natten / og jeg aner min
egen krone / fra søens stjernekastende syn / jeg ser min egen galde
over / landets mest larmende kro”. Men jag fastnar både för
enskilda starka rader – ”stormen är min nål i natten” – och
den starka helheten, det kompromisslösa tilltalet. Strunges
kristallskepp blir hos Stochholm en kristallbalkong, en återkommande
position, med liknande funktion: en plats där vi hoppas att något
som gör livet uthärdligare ska inträffa.
Stochholm bejakar
både askesen och utvidgningen, vilket får dikterna att vibrera av
rörelse, som om de vore infångade i ett strikt mönster, i fållor.
Det kan ses i två efterföljande dikter som handlar om kvadrater –
dikterna består av fyra strofer med fyra rader vardera. Här är
anspråken inte av det beskedliga slaget, utan dikten fungerar som
bön, som möjlig utväg, ett försök till transcendens.
Flyktförsöken
leder diktjaget till Barcelona, men liksom Miltons Satan måste han
konstatera att man tar med sig sitt jag och allt dess innehåll och
egenskaper vart man än åker. Det finns ingen flykt, eftersom du
inte kan lämna dig själv bakom dig. Dikterna är skrivna i total
uppriktighet, om att leva (i) förnekelsen.
Det ljudliga tar sig
också uttryck i snygga allitterationer och assonanser, som i dikten
”Morgen middag”, vars inledning ”Solen varmer vinden” slår
an tonen för det senare: ”jag mærker metroen under / mine fødder
og ser det mørke / gange under træernes rødder”. Här finns
också en överklivningens rytm som starkt bidrar till intrycket av
sångbar poesi, där själva andhämtningen markeras. För att inte
tala om energin i formuleringarna, som alltså fångar känslan av
att vara instängd men hela tiden sträva utåt, vidare.
Och redan titeln ger
anspelningar mot det ljudliga, med de förstörda rimmen (att
ödelägga är inte lika dramatiskt eller absolut på danska som det
är på svenska). Diktsamlingen består av tre partier, där det
avslutande varierar rimmet, förstör det, låter det i
stället bli ”Ødelagt rum”. Så kan också dikterna förstås:
som förstörda rum, där dikterna bor, eller försöker bo, fast de
hela tiden vill flytta därifrån. Från diktaren till läsaren, till
exempel.
Det här är
Stochholms åttonde diktsamling på drygt tjugo år. Han har nog
tidigare endast översatts till svenska i antologier. Hans sätt att
skriva, med ett piggt tilltal – ömsom smeksamt uppvaktande, ömsom
klagande hånfullt – skapar en bro mellan intimitet och
avståndstagande, som jag tycker låter som ett saknat inslag i den
svenska poesi jag läser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.