Rosenlarv är ett
feministiskt förlag som med egna ord ”penetrerar kanon” och
söker upp bortkastade litterära verk. De har också gett ut några
kaxiga antologier, och äntligen ger de nu ut helt nyskriven
litteratur. Nämligen dramatikern Sara Tuss Efriks burdust burleska
Mumieland, en pigg nykomling i den samtida svenska romanen,
där den kommer in som ett yrväder och inte riktigt vet hur man ska
uppföra sig.
En debut som väcker
den fantasi som sover. Att Tuss Efrik är dramatiker är till att
börja med bara det en oväntad ingång: notera att hon inte är
journalist! Det ska också sägas att Emelie Östergren har gjort ett
briljant omslag. Det är en bedårande vacker bok, en sagogotisk
skröna, och att läsa den är som att tjuvlyssna på när Elfriede
Jelinek och Sara Stridsberg möts i Natasha Khans skivstudio. (Bat
for Lashes tredje skiva släpps om några dagar.)
Prologen utgörs av
ett kombinerat mordhot/självmordsbrev, där en dotter vädjar till
sin mor – till sin Mum, sin Mumie/Mummy. De bor tillsammans i en
frisörsalong nära Borlänge, och dottern hanterar en verklighet där
människan blir en vara för andra att hantera, ett objekt att
hantera hårt. Det finns en far – en Pap, med en ny polsk tjej med
fixade tänder. Och så finns fnitterfittor, dockjävlar,
monsterknippen, lortiga våp, tjurnackar …
En förvriden,
grotesk värld – ja, skruvad och vriden, precis som världen ter
sig, kan te sig: därför uppfattar jag sagan som den genuint
verkliga realismen, när vi följer dotterns subjektivt upplevda
värld(ar). För hon pendlar djärvt mellan megalomanin och
självföraktet, och en naiv önskan att göra sig osynlig. Det är
en sann värld: vanställd, vanvårdad, vanvördig, där hon ömsom
gullar med och ömsom äcklar läsaren.
Det är en oformlig
men också ofoglig roman, som är skriven ur en konstruktiv
förtvivlan. Tuss Efrik gör sig själv till mottagare som förmedlar
intrycken, osorterade och kaotiska. Hennes vision är mardrömslik,
men endast utifrån ett nödvändighetsperspektiv. Hon spottar livet
i motvind, skriver ett rekviem i realtid, där minnena aldrig stelnar
och blir till form, utan (för)blir levande, pulserande ögonblick i
nuet.
Dottern är
kameleonten, hon som ständigt skiftar identitet. Ibland heter hon
rentav Tuss, men identifierar mest det kvinnliga ödet att aldrig
riktigt duga, att ständigt sträva mot att bli någon annan, något
annat. Men det är eller kan vara också ett mänskligt öde: att
vara ifrågasatt, att få höra att du inte duger. Det finns
anledning för både kvinnor och män att då och då lokalisera sig
själv i Rimbauds formulering: ”Je est un autre”.
Tuss Efrik gestaltar
ovissheten och osäkerheten med fast hand, och skriver in oron i sitt
projekt. Hennes text är också irrande på ett kreativt sätt:
”Gengångare,
fantomer, andar och halvdöda ska lära mig att tiga, sedan att
återuppväcka och recitera. Det är bara dem jag ska tänka på från
och med nu, bara andas luft som är deras andhämtning. Mina löften
blir aldrig särskilt långvariga men från och med nu ska jag sitta
i min hyttstuga och andas tystnad. Jag ska byggas av denna tystnad.
Min kropp ska stärkas av tystnad.”
Irrande och inte
alltid grammatiskt klanderfritt. Handling och intrig ersätts
dessutom av yrsel och förvåning. Romanen som hallucinatorisk
skapelseberättelse, i en upprorisk stil där de militanta inslagen
sockras och de söta sotas, och där skapelsen hela tiden plötsligt
snackar med apokalypsen. Tuss Efrik bygger ett kalejdoskop där
bilderna växlar, där du ser verkligheten ur nya vinklar, men hur
mycket den än förändras förblir det verkliga intakt,
oförstörbart. De nya vinklarna indikerar också en värld i
rörelse(n), som aldrig söker stillheten, utan bara driften att ta
sig vidare, om än det sker i fantasin.
Jag läser det här
som en uppfriskande ny variant av dokumentärromanen. Det är ett
ursinnigt skrivet försvarstal för barnets rätt att få vara barn,
att slippa bli det där hjälplösa offret för vuxnas dumheter. Och
det är långt från Ranelidfloskler om att bära barnet som den
sista droppen whatever, utan här är det på allvar, långt bortom
de till intet förpliktande skitmetaforerna. Det här är oblygt
skrivet och äkta och svidande på riktigt, helt distanslöst och
helt underbart bra.
Jag har saknat spekulationerna. Kommentarerna efteråt. Jag talar om Nobelpriset. Varför denna tystnad. No talk?
SvaraRaderaHa, jag är på den s.k. resande foten ... Jag skrev en kortare kommentar i JP till fredagens tidning, och håller nu på att läsa Mo Yan, så det kommer en recension till nästa vecka, bör vara i tidningen på onsdag? Ge sig till tåls - - -
SvaraRadera