På Expressen läser
jag Alexandra Sundqvists recension av Marie Selanders bok Inte
riktig lika viktigt?, om hur kvinnor bemöts inom svensk
rockmusik, och det är sorgligt att ta del av historier om
förminskning och förbiseende, som när Bengt Ohlsson avfärdar Pink
Champagne som en produkt av ett kvoteringstänkande hos skivbolagen:
”därför ska varenda jävel med bröst få skivkontrakt”,
skrockar han.
För – hö hö,
det fattar man väl, att man måste äga en kuk för att spela
gitarr, för det hade Jimi Hendrix, hö hö, och för att måla
tavlor, en kuk hade Picasso, hö hö, och skriva böcker, hö hö,
James Joyce hade kuk och det hade inte Virginia Woolf.
Nu har ändå en del
beröm reserverats åt så kallade kvinnliga författare, men då får
de beröm just i egenskap av att vara kvinna, ungefär som ”en bra
kvinnlig författare”. Vore jag kvinna skulle jag vara rasande
varje dag, jag skulle söka upp och spotta på alla som använder de
här förklenande omdömena.
När jag för några
år sedan läste två böcker av Åsa Nelvin var det inte så att jag
tänkte i de banorna, att det var skrivet utifrån en specifik
kvinnlig erfarenhet: det var bra litteratur, mycket bättre än det
mesta av den aktuella samtida svenska bokutgivningen. DebutromanenTillflyktens hus och diktamlingen Gattet tillhör två
av senare års större läsupplevelser för mig.
Åsa Nelvin dog
1981, endast trettio år gammal. Hon hade också gett ut barnböcker,
bland annat i Bonniers serie Treudd, som enligt förlagets
presentation är ”ungdomsböcker som har vuxenelement i sig och det
är vuxenböcker som har barnelement i sig”, däribland skrivna av
Bo Carpelan och Maria Gripe. Samt då Nelvins Det lilla landet
från 1971, som jag alltså har läst, tack vare kollegan Ls försorg.
Att den är skriven
av en tjugoårig författare är ingenting jag reflekterar över,
lika lite som jag reflekterar över att den är skriven av en kvinna:
den är skriven av en författare. Det är en saga, men också en
politisk allegori med lätt litterär prägel, där ekon av Hamlet,
Don Quijote, Kejsarens nya kläder finns inplanterade, liksom
allusioner till Den heliga Graal och Bibeln.
I Det lilla landet
bor det lilla folket – Göran Hägglund skulle nog kalla dem
”vanliga människor”, som inte har mycket till övers för knepig
konst. De har inte mycket till övers för fantasi överhuvudtaget.
Problemet är att de inte är så förnuftiga heller. Som stadsvapen
har de ett gyllene frågetecken, med devisen
”SE DIG OMKRING
OCH DU SKA FINNA
………”
Ett ord på nio
bokstäver: ”INGENTING”, säger folket förnöjt då, men med det
låter sig inte drömmaren Benjamin eller busfröt Pellerin nöja
sig, och där kommer Don Quijote-tematiken in, som om båda vore
besjälade av Cervantes sublimt löjliga karaktär.
För det finns andra
ord på nio bokstäver. ”METAFORER”, skulle Sylvia Plath ha sagt,
och ”SANNINGEN”, säger Nelvin, men det finns även andra
varianter att betänka.
Nelvins drömland
bär kusliga likheter med ett framtida Sverige, som hon alltså
skissade fram för mer än fyrtio år sedan. Det är ett land i stand
by-läge. Här finns en kung, men han är detroniserad med sin
enda syssla att putsa stadsvapnet – det skulle dröja fyra år
innan en regeringsreform förverkligade detta. Nelvin skriver också
om en främlingsrädsla vars yttersta konsekvens i verkligheten visar
sig i 90-talets dödsskjutningar av mördaren John Ausonius och
00-talets dödsskjutningar av mördaren Peter Mangs.
En sockrad saga som
öppnar perspektiv mot det hotfulla. I Nelvins land är politikerna
före detta skådespelare – tänk bara hur Ronald Reagan mindre än
tio år senare blev amerikansk president, men också på hur
politikern i vår tid devalverats till att bli förmedlare av ett
allt mer inrepeterat manus, helt renons på spontanitet. Nutida
partiledardebatter är mer teater än politisk ideologi.
Också det nyspråk
som blivit vår tids gåva till allmänheten, alltså överhetens
uppfattning att maskera sina budskap bakom falska ord, är något
Nelvin förutspår i härskarens avtal: ”om jag säger att
svart är vitt och vitt är svart så ska ni minnas att min visdom
trots allt är störst.” Här vibrerar texten av oro, när idyllen
invaderas av det olycksbådande. Häromdagen på en studiedag fick
jag höra att en ny arbetsuppgift för oss lärare ska ge oss
”egenkontroll” och ”självservice”, två vansinniga begrepp
som bara nödtorftigt döljer ytterligare slit och släp.
Riddaren Benjamin
har inga drakar eller monster att bekämpa, men tar sig ändå upp
till bergen, utan att hitta något att träffa med sitt (trä)svärd:
”Det nya odjuret var mörkt och osynligt och gled alltid undan.”
Som undertext finns hela tiden det smärtsamma i att förena det som
splittras i sagan, där de blåögda skiljer sig från de brunögda,
men också fantasin och vetandet behöver förenas.
Den här lilla boken
bärs av en nästan ofattbart pregnant fantasi, och förblir ett
stort mysterium att läsa. ”Vilken gullig bok”, sa en annan
kollega när jag la min labb runt den nätta boken. Gullig – ja,
men en försåtlig gullighet som kamouflerar en subversiv kraft att
imponeras men också en smula förskräckas av.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.