Jag gillar humor som
är brysk, som vågar vara oväntad och hård, och inte enbart siktar
in sig på de givna igenkänningsfaktorerna. Då blir det svårt, för
du vet inte alltid när det är roligt, när du börjar skratta på
fel ställen, och själva skrattet skaver, blir ett skärande
missljud. Men hellre detta riskabla skratt än de där enkla
poängerna.
Med sina noveller i
samlingen Akta dig för att färdas alltför fort visar Philip
Teir att han har koll på den där riskabla humorn. Teir är kanske
mest känd som kulturskribent i Expressen, men han är också
kulturchef i Hufvudstadsbladet, samt poet.
Mest illustrativ är
kanske inledningsnovellen, ”Jörn Donner Appreciation Society”,
som är precis vad titeln utlovar: en text om en kille som träffar
en annan kille, som visar sig vara helt insnöad på Jörn Donner,
filmaren och författaren. Och galenskapen tar vid – som alltid när
(manlig) fanatism avhandlas. I bakgrunden den nyfikne killens
flickvän, som blir läsarens ställföreträdande raljerande
ifrågasättande. Samtidigt: denna idoldyrkan som män sett till att
legitmera med (kvasi-)intellektuella svepskäl, som här får sin
distinkta avpollettering.
Teirs noveller är
just berättande, åskådliggöranden av exempel. Typ det manliga
beteendet, eller bara situationer när normaliteten bryts mot
excentriciteten. Men är det roligt eller bara skrämmande? Ibland
tror man att något hemskt måste hända, att det måste brisera. Men
Teir är mer intresserad av andra mekanismer – vad händer med en
människa som håller på att tappa bort sig själv? Då blir hen
lättledd.
Här är människorna
ofta på väg att tippa över, i sina försök att hantera en kaotisk
värld. Det kan vara Jorma som lämnar allt för att sticka till
Nigeria och där uppleva en alternativ tillvaro med lämpligare
värderingar utanför löneslaveriet. En kliché – ja visst, men
med en oväntad abrovinsch.
Vi får också se
hur självklarheterna punkteras. Hur katastrofkänslan pyser ut i ett
intet. Som det väl oftast blir i det riktiga livet. Teir har lyckats
bevara barnets förundran inför det stora och det lilla i tillvaron,
när han återger dessa stunder där slumpen lite lojt domderar över
oss obetydliga individer. Han är också lika bra på att skildra
ynglingar som vuxna. I novellen ”Flock” handlar det om syskonen
Anna och Thomas, en String girl och en skitunge, som gillar varandra
på syskons vis, och hur snett det blir när han spionerar på henne,
eller hur snett det blir ändå, alldeles oavsett vad vi gör och
inte gör. Det är en dråpligt sorglig historia.
Det bästa med
novellerna är hur skickligt Teir hanterar den här känslan av oro,
den gnagande farhågan som präglar vår tillvaro. Han bromsar in och
hejdar det hemska, men låter antydningarna dröja sig kvar. Allra
mest i novellen som fått ge samlingen sin titel, utifrån en dikt av
Solveig von Schoultz. Det är en pojke som ska högläsa dikten, och
pappan som är en typiskt forcerad förälder med hysterin som
dikterar hela hans rörelseschema. När de sätter sig i bilen för
att lämna sonens misslyckade läsning tänker pojken på den där
diktraden: ”Akta dig för att färdas alltför fort”, och så
slutar det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.