Om det stämmer att
ett gott skratt förlänger livet, då borde publiken på premiären av Kärlek i Småland ha tio extra år att se
fram emot. Det är en kärlekskabaré som är en bearbetning av sanna historier som
samlades in hösten 2018 i länet, där kärleksrelationer står i fokus. Den uniformt
klädda ensemblen, fyra skådespelare och två musiker, kämpar tappert inför de
passionsröda draperierna för att få skratten att sitta. Skratten ska nog mer ses
som ett kvitto på deras insats än humorn i det som framförs.
Alla berättelser är
filtrerade genom samma raljanta temperament. Kanske är det passande; det
sublima som kärleken avtäcker inrymmer också löjliga element. Möjligen kan man
tycka att det löjliga dominerar lite väl mycket, så att det rentav tippar över
i buskis. Det behöver inte vara fel: kärleken måste också tillåta sig de
skrattretande inslagen.
Scen läggs till
scen, med drastiska och inte alltid förståeliga övergångar. Vad som är
lyckosamt blir då de berättelser som berör alla de hinder som blir själva
utgångspunkten för den olyckliga kärleken. Det kan gälla att man förälskar sig
i någon som har fel religion, tillhör fel kultur eller fel åldersgrupp, talar
fel språk – eller bara är fel.
Det här tas dock
inte riktigt till vara. Kalle Malmbergs insats består mest av att fnittra sig
genom sina scener. Att kalla det publikfriande är verkligen inte att säga för
mycket, och tendenserna till överspel kunde nog ha dämpats en aning.
Sägs det då något
allvarligt om kärleken? Ja, faktiskt. Med tanke på att det bygger på autentiska
berättelser är det förvånande att en 17-åring skulle yttra sin
föräldragenerations favoritfras ”intresseklubben antecknar”, men strax därpå
säger samma person om sin älskade: ”Den här personen … det lyser där han går.”
Det är fint, och visar att det ofta är det enklaste som är det vackraste.
Den typen av
poetiska betraktelser är tyvärr lite för sällsynta, och skyfflas raskt undan av
ett nytt skojfriskt inslag. Smålandskopplingen är också genomgående rätt svag.
Skådespelarna arbetar hårt, både var och en på sin kant och tillsammans. Även
om man kan bli lite yr i mössan av alla rollbyten görs några distinkta
rollporträtt, kanske främst av Hanna Schön, som ofta plockar fram ett
sardoniskt leende, och ger den något lättviktiga föreställningen åtminstone en
gnutta nödvändig substans och allvar.
För allt är inte
roligt i den här föreställningen, och i akt två öppnas skilsmässodörren på
glänt i några korta cyniska reflektioner kring äktenskapet, ensamheten, men
också ålderdomen. Ett skämt om självmord hade jag ändå gärna undvarat, liksom
en scen som tar sin början i ”heta linjen” (fråga generationen som sa
”intresseklubben antecknar” vad ”heta linjen” var) och sedan tangerar fat shaming.
Scenen om en snubbe
som går på operan och röker lite hasch innan ter sig bara poänglös. Även om den
är relativt kort i sammanhanget känns den lika lång som en genomsnittlig opera.
Den är ändå inte lika lång som följetongen ”Bara en kopp kaffe”, som i fyra lite
för långa avsnitt bearbetar kulturkrockar.
Som helhet är det
en ojämn föreställning, som inte riktigt vet vart den vill ta vägen. Vill den visa
hur livsbejakande och nödvändig kärleken är? Nja, hellre tramsa bort det med
några uttjatade inviter att skratta åt någon som pratar dialekt. Scenerna
bygger i hög grad på igenkänning, men skämt uppstår sällan genom inrepeterade
vitsar, utan hellre i spontana situationer. Här blir det ofta alldeles för ansträngt.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 2/3 2020)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.