Maria Küchen har skrivit en storartad
essäbok om rymden. Den är full av kunskap, men visar också människans
bräcklighet inför det som fortsätter att utgöra vårt största äventyr.
I sommar är det
femtio år sedan människan först satte sin fot på månen, med pionjären Neil
Armstrongs berömda ord: ”One small step for a man, one giant leap for mankind.”
Några år senare avstannade månresorna, men rymdfärderna har under 2000-talet
snarare ökat i intensitet, delvis på grund av att mänskligheten inom kort
behöver kolonisera rymden för att klara livhanken. Jordens resurser håller ju
som bekant på att sina.
Maria Küchen har
med Rymdens alfabet skrivit en på
alla sätt formidabel essäbok om sitt rymdintresse. Det är en fascination som
gestaltas i en metodisk och pedagogisk genomgång från A till Ö, där vi lotsas
genom både bekant terräng och förbluffande nyheter.
Küchen väljer ofta
att behandla de mindre omtalade detaljerna, och reser till rymdbaser i öst och
väst för att inte bara spåra minnen från den tidiga klappjakten mellan Sovjet
och USA, utan också för att notera nutida uppskjutningar av rymdstationer, samt
forskningen som förbereder bemannade färder mot nya planeter, i första hand
Mars. Här ska vårt intresse rikta sig inte bara mot Kina, utan också Indien.
Detta alfabet blir
till stor del encyklopediskt, med nedslag hos fysiker och rymdnördar som håller
koll på sådant som namnen på alla djur som det forna Sovjet forslade upp i
rymden. Hon redogör för många intressanta sidospår: till exempel tillagades den
första espresson i rymden givetvis av en italiensk astronaut. Historia och
nutid blandas i kapitel om teleskop, svarta hål, kometer, Tintin, hjältar och förlorare
(förolyckade).
Genom de olika
kapitlen växlar Küchen mellan att vara reporter och poet, och det är med stor
skicklighet hon balanserar de olika rollerna. Det är hela tiden engagerande
skrivet.. Allra mest sympatisk av de intervjuade astronauterna framstår Buzz
Aldrin, han som skulle bli tvåa på månen. Det som dominerar är den kritiska
blicken, som aldrig duperas av de storslagna öden som det ges utrymmet åt.
Genom boken löper
förgängligheten, som en konstant påminnelse om vår relativa litenhet och
faktiska obetydlighet i relation till den stora rymden, ”svart som spader ess”,
som astronauten Al Worden beskrivit den. Ett bestående intryck av boken blir
vikten av samarbete, hur beroende man blir av kompromisser och av att följa
andras beslut utan att orsaka konflikter.
Mest fascineras jag
av de poetiska skildringarna av det som på rymdspråk kallas EVA,
(”extravehicular activity”) alltså rymdpromenader. Küchen liknar det vid
koreografi, eftersom promenaderna i rymden är så beroende av minutiösa
förberedelser.
Denna storartade
bok är full av kunskap, och blir förstås så bra tack vare att Küchen hela tiden
sätter ämnet i fokus, och inte sig själv. Ändå är det här en väldigt personlig
bok, i synnerhet i kapitlet om David Bowie, vars många rymdsånger förstärkt
hennes rymdintresse. Det är också det kapitlet som berör mig allra mest, genom
sin vemodiga insikt att inget hejdar tidens gång.
(Också publicerad i
Jönköpings-Posten 12/6 2019)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.