Ordet ”damm” är en
homonym, och min första association går till smutsen. Kanske inte oväntat, då
författare och konstnärer har en förkärlek för tillvarons solkigare aspekter.
Jag tänker på John Fantes roman Ristat i
damm, till exempel. Men det visar sig att Claire-Louise Bennetts debut Damm heter Pond i original och syftar på vattenpölen.
Ursprungligen utkom
den på ett mindre irländskt förlag, men snappades genast upp och sågs som en av
de mer anmärkningsvärda debuterna för ett par år sedan. Nu utkommer den alltså
på svenska, dessa totalt tjugo korta texter som ibland verkar höra ihop och
ibland verkar vara fristående. Vad som definitivt kan sägas är att de befinner
sig någonstans mittemellan en litterärt gestaltad verklighet och en slags essä
kring isolering och naturbetraktelser.
Och betraktelser är
väl den korrekta genrebeskrivningen, hellre än noveller, även om det finns en
utmejslad huvudperson. En relativt ung kvinna har lämnat sin trygga hemmiljö
efter något som antyds vara ett uppbrott – liksom författaren själv överger hon
England och bosätter sig på Irland (floden Shannon nämns). Vi får inte veta
mycket om huvudpersonens yttre förutsättningar – namn, ålder, utseende,
historik och så vidare saknas, medan desto mer återges om den inre världen:
tankar, reflektioner, minnen, upplevelser. Hon har sysslat med litteratur,
varit på väg att skriva en avhandling, men det är i stort sett allt vi får veta
om henne.
På ett ytligt plan
liknar det den suveräna svenska debuten från i fjol, Elin Willows Inlandet, om en kvinna som isolerar sig
i en norrländsk håla. Även Bennetts huvudperson famlar efter kontakt och nöjer
sig med livets små gunster. Hon lever enkelt, sparsmakat, i samklang med
naturen. Ja, naturen gör sig påtaglig med sina träd, sina vattendrag, sina
stormar, sina djur. Huvudpersonen lever mer intill än vid sidan av, typ kind
mot kind med det närliggande.
Det är en ny sorts
fiktion Bennett sysslar med, en som på sätt och vis retas med läsarens
förväntningar om autofiktion. På ett plan är hon mer introvert, men också mer
absurd och mindre självmedveten än den gängse självbiografiska prosan. Det är
ett glidande skrivsätt som låter huvudpersonen liksom röra sig bort från de
förväntade bekännelserna. I stället för att vara ett språkrör för författarens
inneboende genialitet blir hon en håglös och passiv åskådare. Huvudpersonen
tänker på män som hon både längtar efter och avskyr, och vistas helt självklart
i denna villrådighet.
Det är också ett
skrivsätt där associationerna löper fritt, där helheten definitivt är större än
de enskilda delarna. Då och då blir läsningen statisk, klaustrofobisk, men det
beror mer på ovanan, och oförmågan – min oförmåga – att uppfatta nyanserna. Bennett
rör sig fritt från det konkreta till det abstrakta, och tillbaka igen. Ibland
finns en pregnans som kan erinra om Lydia Davis korta novellkonst, men det är
en orättvis jämförelse, då det här snarare rör sig om något djupt originellt
och självständigt.
Ofta är det också
roligt, på ett oförklarligt sätt: ”I ungefär tio minuter känner jag mig rätt
villrådig, och jag inser att det är en känsla som har vissa beröringspunkter
med likgiltighet. Så det är inte konstigt att jag hanterar det ganska bra.”
Helt klart har Bennett en språklig uppmärksamhet som imponerar, som ger texten
en behaglig men inte bedövande melodi.
Risken är att det
kan bli konstruerat, men det hela styrs av en inre, obönhörlig logik. Det kan
också uppfattas som sökt, att Bennett med sina fyndiga tankebanor anstränger
sig för att det ska bli näpet. Dock slår hon själv hål på idyllen med att skita
ned sig, både bildligt och bokstavligt, och ger berättelsen en konkret och rätt
robust inramning. Då framstår hennes huvudperson mer som en hjälte, i sina
drastiska levnadsval.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.