Aureola betyder
inom teologin den gloria som omger Kristus kropp. Inom fysiken är det ljusmanteln
vid elektriska urladdningar – en blixt, ungefär så som Iman Mohammed för sex år
sedan debuterade i antologin Blå blixt,
och där jag lite inbilskt skrev att hennes dikter är ”lika påträngande som de
är charmiga”. Aureola är också namnet på den nya diktbok hon nu utger på det
lilla förlaget Anti.
I 200 exemplar kan
det se ut som en minimal utgivning, som tidigare ändå innehållit namn som Athena Farrokhzad, Leif Holmstrand, David Zimmerman; man kunde också kalla det skandalöst att
inte fler får tillgång till denna sjunde bok i Antis diminutiva serie, ett format
som kan få en att tänka på ett slags lyriknovellixar, där varje bok liknar ett omsorgsfullt
hopsytt mirakel (vilket låter ungefär som Börje Salming brukade beskrivas efter
sin långa NHL-karriär).
Iman Mohammed
debuterade 2017 på det möjligen ännu mindre förlaget Chateux med Fermata, och alltså förra året på
Norstedts med den slagkraftiga Bakom
trädet ryggar, som med eftertryck balanserar teori med praktik i korta
sentenser, och skildrar både en allmän gemensam erfarenhet och en privat. Dess
avslutande rad lyder: ”Runt området placerar sig en aureola.”
Så där är det,
ordet som fått ge denna bok sin titel. Då kan denna nya bok läsas som ett
appendix till den påkostade boken från i fjol? (På CD-språk: det dolda
extraspåret, synligt endast för de 200 som drabbats av en mer än tillbörlig
feber för poesin …) Hon tar med sig estetiken från den föregående boken, med
korta dikter som befinner sig i gränsområdet mellan diktsamling och långdikt.
En dikt med uttalat
episka inslag. Här i form av förnedrande tågresor, och antydningar om flykt,
gränsövergångar. Om det är flyktingströmmar som åsyftas?
Landskapet gråter om
dagarna
sover lätt om natten
det jag hemlighåller
dränks mellan
artärer och ådror.
Jag ser föräldrar och
barn följa efter varandra,
grått i grönt.
Det Mohammed vill
gestalta är den osäkra världen, oron som hemsöker den som saknar fast mark under
fötterna. Hon gör det i en dikt som fortsätter vara slagkraftig, övertygande
och övertalande med sina nedtonade argument, med sitt nedskruvade tilltal. Ett
tilltal som inte ska misstas för försynthet. Här gnistrar det till – blixtrar till,
höll jag på att skriva – i en bitsk trerading som exponerar turistens hyckleri,
ungefär som om Mohammed vill säga att man kan resa på andra vis än de som gör
det för fysisk överlevnad.
Då auerolan lätt
kan kopplas till den elektriska urladdningen kan man se dess elektriska
komponent – den här boken i sitt lilla format är kanske mer tomtebloss än
blixt, men du vet, det är bra så, för hellre det än det mörker som uppstår hos
den som inte läser poesi. Nä, jag tänker inte plädera för konstens vaccin mot ondska
och hat, men vad fan, vi 200 som läser de här böckerna, det finns sämre saker
man kan ägna sig åt.
Och hur är det med
teologin? Den gloria som omger Kristus kropp (och alltså inte bara huvud) är
väl också den av efemär karaktär. Jag är fullt medveten om hur flyktig också
poesin är, också när den är så verkningsfull som Iman Mohammeds lyckas vara. Då
kan det finnas anledning att påminna sig om den ytterligare dimension av
tillvaron som finns tillgänglig, en religiositet i vidare mening som är
varaktigare och med en osviklig förmåga att få sista ordet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.