Hur begår man ett
fadersmord på en litterär gigant i USA? Man kan göra som poeten Morgan Parker:
”Who cares about woods and snowy evenings when you’re a suburban depressed,
hormonal teenager?” frågade hon retoriskt i en intervju i i-D i mars i år, med
anledning av publiceringen av hennes andra bok, There Are More Beautiful Things Than Beyoncé. Kan du föreställa dig
en svensk poet lika bitchigt avfärda, jag vet inte, Ekelöf eller … säg en annan
svensk poet från förr som ännu läses, jag kan inte komma på någon.
Givetvis har Parker
hånats för sin inställsamma titel, som kan uttydas som en trojansk häst för att
få fler att läsa hennes dikter, eller framför allt få dem som inte annars läser
dikter att läsa just hennes bok. Men vad är det skadliga i det? Dessutom finns
det en genomtänkt plan med hur hon utnyttjar populärkultur – utöver Beyoncé
refererar hon lika otvunget till The Real Housewives som till Yeats, till Drake
och Lou Reed, utöver f.d. presidentparet Barack och Michelle Obama.
Det jag gillar med
hennes bok är den oförställda och hämningslösa energin, att det finns gott om
engelskans mest svåröversatta ord – effrontery.
Det kan ses som en vägran att vara till lags, som något mer än kaxighet och
fräckhet. Det blir en strategi, som ger hennes skrivande swag (ytterligare en svåröversatt glosa). Hennes farfar var boxare,
och något liknande finns i hennes approach, en vilja att slå hårt med sina
enskilda dikter, göra dem till swingar, uppercuts.
I dikterna finns
ett raseri över sakernas tillstånd, där Parker speglar samhället med en osviklig
och imponerande konsekvens. Det här är poesi som lägger sig intill Maja Lee
Langvads Hon är arg, Claudia Rankines
Medborgare, Adrian Pereras White Monkey. Här finns ett ursinnigt
bildspråk, en besvikelse över hur urdålig den här världen är på att leverera,
att den är skyldig oss mer än de skärvor vi får, vår beskärda del.
Parker visar också
hur cool poesin är som konstform, speciellt den politiskt laddade poesin.
Speciellt när den är laddad med så mycket nödvändighet. Speciellt när den är så
akut förankrad i ett nu, i en samtid som blöder efter röster som denna. Här
finns också en svårbemästrad och okonventionell humor, och en rytm som balanserar
mellan behag och obehag – en musikalisk dikt som även den vägrar att anpassa
sig, vägrar vara till lags.
Det finns så mycket
gott att säga om boken, och jag kunde citera från i stort sett varje uppslag
något häftigt, något tänkvärt, något klokt, något elakt, något poetiskt, något
anti-poetiskt … Det är mångfaldens poesi, som hela tiden uppfinner sig själv på
nytt i olika stilarter, olika röster. En röst som är i tur och ordning hädisk
och hävdande, uppgiven och upprorisk, sorgsen och sårig, rolig och orolig,
utmanande och utstötande, konfrontativ och kongenialisk, kåt och kalibrerad,
osäker och osande, munter och morsk. De olika rösterna leker med olika roller,
där den gemensamma faktorn är rättigheten att definiera sig själv och sin egen
sexualitet, rätten till den egna kroppen och själen och den egna identiteten.
Uppdraget blir att tillskansa sig den makt som individen har berövats.
”Thirteen Ways of
Looking at a Black Girl” namnger betydligt fler svarta kvinnor än tretton, och de
attribut som gärna fästs vid dem:
[…]
bipolar Beyoncé
sex kitchen rape
wifey
Nina Simone Nicki Minaj
sex
sex Whitney Houston
Toni Morrison I am hungry for myself
Grace Jones diva
slut
thong darkie
Michelle Obama
[…]
Det blir dikter om
svärta, om svarthet, och de många referenserna bildar en bank av tidigare
erfarenheter, en dialog med forntiden. I stället för att hänga upp sig på
Beyoncé, som Parker gör till en slags everywoman, en symbol för skönheten i
allas rättfärdiga kamp och allas berättigande, kan man följa hur dikterna
kommunicerar med olika föregångare, allt ifrån Billie Holidays ”Strange Fruit”
till … ja, en så oväntad referens som irländske poeten William Butler Yeats
ständigt aktuella dikt ”Things Fall Apart”, som hos Parker genomgår en slags
remix, i en faktiskt helt igenom lyckad dikt som heter ”Slouching Toward
Beyoncé”:
The beast has come
at last:
hair of a cattail
and legs of a palm.
The truth like a
bowl of seeds.
The secret album.
Midnight.
O! Vessel of
womanhood
I am loosed upon
the world
with dust and filed
nails.
Så, varje enskild
dikt blir ett statement, ett koncentrerat bevis för den tes Parker driver. Som
lyder? Att vi har rätten att förvänta oss mer av livet. Sällan har jag läst
något lika uppgiggande, något lika hoppingivande. Det här är en sällsamt
givande poesi som borde nå inte bara Beyoncés månghövdade fans, utan alla som
intresserar sig för både poesins likväl som samhällets framtid.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.