161 Green Eyes (1997) Sista låten på ”The
Boatman’s Call”, om ett one night stand som lär handla om en artist som brukar
härma Kate Bush (är det Tori Amos hon heter?). Låten har mer spoken word än
sång, eller bådadera då Cave växlar mellan att prata och sjunga varje textrad.
I första raden citeras en av Louise Labés 1500-talssonetter: ”Baise m'encor, rebaise-moi et baise”, som
jag av en tillfällighet precis hade läst i Rilkes tyska översättning när skivan
släpptes.
162 Opium Tea (1997) Finns med på ”B-Sides and
Rarities” som en outgiven låt från inspelningen till ”The Boatman’s Call”.
Många av de låtar som inte hamnade på skivan är väldigt bra. Den här är lite
barnsligt uppsluppen, men inte helt förkastlig ändå.
163 Sweetheart Come (2001) Lite suggestiv
bagatell, men också med en ganska monoton text.
164 Darker With The Day (2001) Ännu en av de anonyma
låtarna från andra hälften av ”No More Shall We Part”.
165 God’s Hotel (1992) Plojlåt för
radioprogrammet KCRW, som låter lite grand som The Doors – fast så här roliga
texter skrev aldrig Jim Morrisson. Sångaren sjunger att alla i Guds hotell har
vingar, harpor, moln etc, och bandmedlemmarna ger respons i bakgrunden. När
Cave säger ”Everybody is deaf” säger bandet ”What? What did he say”, vilket
förstås är kul.
166 Lightning Bolts (2013) En B-sida till
”Mermaids”. Musiken är ganska svag, men texten är spännande, med Zeus som ger
sångaren blixtar som han tar hand om och leker med i hotellhissen och håller
dem vid liv med gröt. Låten innehåller kanske Caves mest oväntade textrad
någonsin: ”I’m by the hotel
pool working on a tan.”
167 Right Out of Your Hand (2003) Lite väl anonym
melodi i denna låt, som ändå är ganska vacker, från den medelmåttiga skivan
”Nocturama”.
168 Dead Man in My Bed (2003) En av Caves rätt
många impotentlåtar. Hustrun klagar på att det är för lite action i sängen, att
när det är en död människa i sängen betyder det också ”I ain’t speaking
metaphorically”.
169 Babe, I’m On Fire (2003) När texterna till skivan
”Nocturama” läckte trodde jag lätt det här skulle vara den bästa låten.
Femtioelva verser (38 om man ska vara nogräknad) där Cave listar alla som säger
att han är on fire, fullt av briljanta rim (”The blind referee says it / The
unlucky amputee says it /The Giant killer bee / Landing on my knee says / Babe
I’m on fire […] The beast in the beauty pageant / The pimply real estate agent
/ The beach-comber, the roamer / The girl in a coma says / Babe, I’m on fire”).
Vad kunde gå fel? Låten är väldigt tjatig, och när man tror att refrängen ska
komma som en befrielse är den bara tråkig. Så håller det på i kanske femton
minuter, och varje gång jag hört den till dess slut (inte ofta!) ser jag mig om
efter ett diplom.
170 Fable of the Brown Ape (2004) Vad är nu det
här? En fabel (djursaga) från ”Abattoir Blues”, om en bonde som hittar olika
djur i sin ladugård, däribland en apa. En väldigt ovanlig melodi, som går från
försiktigt knackande till illvilligt bultande.
171 Lament (1990) Cave radar upp typiska inslag
från sina låtar, vampyrtänder, aphänder, rackarunge-leende.
172 Lucy (1990) En lite stillastående ballad som
avslutar ”The Good Son”.
173 Say Goodbye to the Little Girl Tree (1985) Som baksidestexten till LP-skivan ”The
Firstborn Is Dead” upplyser är det en av Caves (redan då) många murder ballads,
med twisten att mördaren den här gången mördar sig själv.
174 Lie Down Here (And Be My Girl) (2008) En
ganska aggressiv låt från ”Dig, Lazarus, Dig!!!”
175 Sail Away (1994) En B-sida till ”Do You Love
Me”. Söt som sirap.
176 We Real Cool (2013) Från ”Push The Sky Away”.
Här talar sig sångaren varm för ny teknologi: ”Wikipedia is Heaven / When you
don’t want to remember no more”. Det kan tyckas lite märkligt att den annars så
traditionelle Cave, som skriver sitt material på en skrivmaskin, relativt ofta
skriver om internet. Redan 2001 gnäller han över smarta telefoner i låten
”Darker With The Day”.
177 Shoot Me Down (2003) En B-sida till en av de
många singlarna från ”Nocturama”. Vilken? Minns inte. ”You google it!”, som
Nick Cave har som vana att säga till journalister när de frågar om något från
80-talet. Hamnade märkligt nog på ”Lovely Creatures” som kom i år, en
samlingsskiva med hans 45 bästa låtar.
178 Honey Bee (Let’s Fly To Mars) (2007) En rätt
nonsenartad låt av Grinderman som jag minns mest av att bandet framförde den
hos David Letterman, och Warren Ellis spelade på en leksaksgitarr.
179 Gates To The Garden (2001) En av de sista
låtarna på ”No More Shall We Part”, eller är det den sista? Jag kommer sällan
dit när jag lyssnar på skivan, som synes. Handlar delvis om hur jobbigt det är
att sluta med droger.
180 Sugar Sugar Sugar (1988) En lite osmaklig
stalkerlåt, som drivs av en melodi som jag tyckte mycket om när skivan kom men
som jag nu tycker låter lite stolpig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.