En
av orsakerna till att jag började läsa skönlitteratur var längtan efter att ta
del av historier som gjorde världen större. Historier som inte behövde vara
sanna – men sannolika. Därför att det finns en djupare slags sanning i
fiktionen, en sanning som rör sig bortom det bokstavliga. Ett skrivande som
gestaltar, med Ekelöfs ord, ”ett tänkande känsloliv”.
Nu
läser jag en uppgiven krönika av Lotta Lundberg i Svenska Dagbladet (7/11) och
förundras över den ynkedom som verkar ha brutit ut bland en viss typ av läsare.
Att läsa har för mig varit en övning i att öva fantasin, men uppenbarligen
läser andra annorlunda.
När
en av Lundbergs tidigare romaner, Skynda,
kom och se, nu översätts till tyska måste hon stå till svars för
åtskilligt. Att hon som svensk skriver om tyskt 30-tal, att hon som kvinna
skriver om män, att hon som vit har en svart huvudperson, samt att hon har mage
att skriva om kortväxta när hon själv är över medellängd.
Uppgivet
konstaterar Lundberg att hon nästa gång ska överge fiktionen, genom att
publicera sin dagbok och hänga ut sina vänner. ”Jag ska dränka mig i min egen
spegelbild”. Det är en beklämmande beskrivning av ett förlamande tillstånd där
allt ska evidensbaseras, och jag är ense med hennes prognos att konsten går
under om vi ska avkräva den här typen av legitimitet från utövaren.
En
av senare års största svenska romanupplevelser blir med detta synsätt en bluff:
Aris Fioretos roman Mary, om den unga
grekiska kvinnan som tillfångatas av juntan i början av 70-talet. En man
skriver utifrån en kvinnas perspektiv – så infamt! Att den romanen blir en så
levande upplevelse beror ju i hög grad på en sällsynt form av inlevelse, en
bedrift som på alla plan är hoppingivande och förtröstansfull. Tänk att
litteraturen kan åstadkomma något sådant.
Läs
för all del också Karolina Ramqvists korta skrift Det här är natten, där hon beklagar sig över journalister och andra
läsare som ställer frågor till henne som rimligen borde ställas till hennes
romanfigur Karin: ”Hur är det att leva tillsammans med en kriminell?” I DN
recenserade Nils Hansson Frida Hyvönens nya skiva (4/11) och nästan hela texten
spekulerar i hur mycket av texterna som är självupplevt – trots att artisten i
en intervju i samma tidning hävdat att hon skriver skönlitteratur.
Exemplen
kan mångfaldigas, men tendensen är tydlig: det verkar bli allt svårare för
många läsare att skilja mellan fakta och fiktion. Eller snarare att vi har
blivit så dåliga läsare att vi förväntar oss att det som står i texten är den
bokstavliga sanningen.
Det
är en torftig och humorbefriad typ av läsning att söka efter författarens
kontur hos romankaraktärerna. Som om just författare skulle sakna fantasi och
gestaltningsförmåga. Den här typen av läsare har förstås alltid funnits: i
Prousts stora romanverk På spaning efter
den tid som flytt raljerar han över en kvinna som läst Brott och straff och tar för givet att Dostojevskij måste ha mördat
för att kunna skildra Raskolnikov.
Problemet
uppstår när dessa läsare avkräver författaren absolut lojalitet med ideologi,
sexuell identitet, etnicitet, och så vidare. Med all respekt för den debatt om
kulturell appropriering som har försiggått de senaste åren – skönlitteraturen
utarmas om vi upprättar ett embargo mot författare som rör sig utanför
självbiografins räjonger.
Vi
måste aktivt arbeta mot fördumning och förenkling. Världen behöver inte mer av onyanserade
lösningar och facit som inte kan ifrågasättas. Vi behöver utmana vår världsbild
och ibland också ställa våra förutfattade meningar på ända.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 10/11 2016)
att skilja på författare och verk har en del recensenter svårt för, att bara läsa texten verkar vara svårt, lite läskigt. Jag tror inte deckarförfattare har dödat.
SvaraRaderaTror det finns skvallerintresse också.
SvaraRaderamänskligt
SvaraRadera