År
1981 debuterade de danska poeterna Pia Tafdrup och Søren Ulrik Thomsen, och
båda har gjort stort intryck från var sitt håll. Samma år, fast mer i
skymundan, debuterade Klaus Lynggaard. Han fanns till exempel inte med i den
antologi som Ragnar Strömberg några år senare färdigställde och översatte till
svenska, Beväpnad med vingar (1987).
Faktum
är att Lynggaard tystnade som poet 1988. Därefter har han gett ut essäer och
musikartiklar, samt cd-skivor. Nu återvänder han till poesin med boken Personfølsomme oplysninger, en bok som
faktiskt lyckas skapa förbindelser mellan 1980-tal och 2010-tal. Omslaget må
visa ett foto av rådjur som skuttar från mörker in i ljus (taget cirka 1900),
men typografin erinrar om just hur 80-talets diktsamlingar kunde se ut.
2010-tal
då? Jo, dikterna är pikant nog skrivna på en iPhone, vilket har genererat korta
nedslag, dikter som fångar ögonblicket, helt dagsaktuella notiser. I år fyller
Lynggaard 60 år, och det kan tyckas som att han har skrivit något som delvis
påminner om den två år yngre Thomas Lappalainenen mycket lyckade senare böcker,
Mellan 55 och 60 och Livet som sådant. Alltså böcker om den
unga gammelamansåldern, åren då man befinner sig i en transit mellan vuxenlivet
och ålderdomen. Åren då rädslor blir av mer seriöst slag, där ett skämt om
dåligt minne som förstadiet till demens hotar att bli allvarligt.
Musiken
tar Lynggaard med sig genom ett välfunnet Bowiecitat som inleder (dessa danska
poeter och Bowie … medan svenska surar ihop med Cohen …). Han träffar en
läkare, får höra att han har dödlig lungcancer. Han har ju rökt sig sönder och
samman. Sjukvårdspersonalens känslolösa effektivitet kommenteras sakligt, utan
pardon men också utan egentlig kritik, mer som konstateranden.
Textsjoken
är som sagt korta. Jag läser Lynggaards smått kverulantiska bok samma dag som
jag varit på mitt livs första ”inspirationsföreläsning”, då den prisade
Christina Stielli talade i nästan två timmar om positivt tänkande. Ingen söker
upp en pessimist, löd en av hennes utsagor, men det vill jag bestrida. De
positiva människorna är ju så förbannat tråkiga, till att börja med. Negativa
människor, pessimister eller vad de ska kallas, är ofta mycket mer intressanta
– de har skarpare humor, säger mer oförutsägbara saker, vågar skratta åt det
som gör ont på riktigt.
Och
det är bland annat det som är grejen med Lynggaards dikter, att de
representerar ett gnäll som överskrider det gnälliga. Här finns inget utrymme
för poserande eller koketterande. Kemoterapin och smärtstillande morfin håller
ihop honom ett tag, men så blir det dags att ta farväl av den sjukes identitet:
”Kemoguden lægger sin kolde hand på dig / Kemoguden er klam / Sultkvalme,
kvalmesult / Hjælpeløse hvide plasmaklump / Et stumt ’hvorfor’ hvislende som
napalm i årerne”.
Lynggaard
identifierar sig starkt som vit, medelålders man, något som kan uppfattas som
självironi, men också något som hämmar hans position. En förnimmelse om att
vara fel är sällan en lyckad utgångspunkt. Att åldras: alla gör väl samma
erfarenheter. Upptäckten av att folk dör ifrån en. Plötsligt har du inga mor-
eller farföräldrar längre. Strax inte ens föräldrar. För hur märks det annars
att du åldras?
På
tiden som förlöper, jo, och det är det som rör sig isande genom dessa korta
dikter i denna korta samling. Mot slutet är det som att Lynggaard kommer
överens med sin smärta, och det sker med vackra rader som kanske inte når
försoning, men något som ändå visar att det går att klara sig.
Märks
det då att det är skrivet på en smartphone? Tja, möjligen genom det koncisa
uttrycket, som ibland ger ett dråpligt intryck. Som i den här avbönen från
80-talets mer excessiva diktning: ”Der var mange engle i min firserdigtning.
Mit eneste forsvar er, at jeg var ung og på stoffer.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.