Det
är i dag tio år sedan jag startade bloggen bernur (bernur.blogg.se), och då såg
det ut så här. Klockan var 07:49 … Men jag ska inte blicka tillbaka. Med ett
undantag. Det var 3/9 2006 som jag började skriva recensioner, och den första
boken var Juli Zehs Leklust. Det är
lite kul att hon i den boken skriver att ”internet har djävulens kragnummer”,
för just den här recensionen råkade innehålla 666 ord.
My nose is bleeding from
rubbing it into books
Leklust,
Juli Zeh, Norstedts
Orsaken till läsarens odelade entusiasm är den totala träffsäkerheten i författarens tonfall: varje mening är ett under av språklig finess, och orsakssammanhang sätts på spel och kontext finner sig utsatt för svårartat nyckfulla infall, när innehållet slingrar sig fram mot lika oförutsägbara som fasansfulla slutsatser.
Verkligheten knuffas en aning: rubbas ur sin lätt lallande slummer, i denna hyperfiktiva fiktion. Exempelvis heter författarens protagonist Ada, till förväxling likt huvudpersonen i Nabokovs stora roman: ett sammanträffande som självfallet den bildade läraren, Smutek, noterar. Och nog är det med en nabokovsk finess för eleganta språkvändningar och ironiska kurragömmalekar med läsaren som Zeh griper sig an sin roman.
Den mest givna referensen är annars förstås Musils monumentala romanbygge, som den här romanen befinner sig i en slags diskussion med. Ada blir Kvinnan utan egenskaper, lika obarmhärtig mot andra som mot sig själv. Hon är kvinnan som har letat efter något att leta efter, som det heter i poesin — med visst förbehåll: hon har slutat leta, tycker att letandet är en chimär. Hon är kvinnan utan själ.
Juli Zehs två elever befinner sig i ett moraliskt limbo, där Zeh också investerar sin egen osäkerhet. Sällan har jag sett en författare så uppenbart vistas utanför författarposerandet, som Zeh på det obligatoriska författarporträttet: mer än en författare liknar hon mer en basistbrud i The Donnas. De två eleverna är helt trovärdiga. Det finns inget spekulativt eller utstuderat i hur de porträtteras. Här är inte en författare som är ute i ett angeläget syfte (tänk versalt, du som läser detta, eller kursivt: du vet hur didaktikerna vill ha det), eller presentationen av en färdig lösning.
Det är intelligent, filosofiskt men kniv-vasst (som en återkomst av en fransk 1700-talsgenre, minus dialogformen). Gud är en anakronism. Ada och hennes kompanjon Alev kallar sig nihilisternas barnbarnsbarn, de som inte ens längre har något att förneka. Juli Zeh har en förmåga att kärnfullt sammanfatta vår gemensamma nutid, när hon kallar en mp3-spelare och dess förmåga att utestänga omvärlden för en ”skottsäker akustisk ungdomsväst”.
Zeh har lyckats skildra både ungdomarna och lärarna, och
åstadkommit trovärdiga porträtt. Det finns skrymslen hos dem alla, oupptäckta
sidor som döljer sig för läsaren, och får hela läsupplevelsen att bli en
svårslagen upptäcktsfärd, där figurerna ständigt överraskar läsaren och
överskrider boksidornas trånga yta och ger sig in i kommunikation.
Mer än personskildringen ger kanske idé-innehållet ett ännu mer bestående intryck / avtryck. Zeh skildrar hemskheter med en kylighet som närapå får läsaren att kanske inte tappa hakan, men betvivla vad som sker: det är ett gement gungfly, och det finns inget rättesnöre att hålla sig i; vad som återstår för läsaren är att välja mellan acceptansen och skepticismen, att repellera eller omsluta.
Där idéerna tar slut vidtar pragmatismen. Detta visar Zeh med
sin kalla briljans och överlägsna intelligens. ’Kärlek’ är ersatt av
’annexionsssträvan’. Att föreställa sig en svensk författare i färd med ett
liknande projekt: ursäkta, men det är skrattretande. Att på detta vis skriva
politiskt-subversivt kan snarare erinra om Jelineks furiöst temperamentfulla
avslöjande av det österrikiska fascisthycklandet, eller Herta Müllers
någorlunda besläktade demaskering av det rumänska diktator-regementet, och
möjligen Houellebecqs förtvivlade spegelbild av västerlänningen i all sin
skenbara prydnad.
Det må vara, för att travestera romanens egen logik, elakt av
författaren att skriva boken, omoraliskt av läsaren att läsa den, anormalt av
läsaren att tipsa om den, och moraliskt förkastligt av dig att lyssna på hans
råd. Den läsare som inte unnar sig läsningen av Leklust så fort som
möjligt får skylla sig själv. ”Om allt är en lek är vi förlorade. Om inte går
vi under.”
Gratulerar Björn! Du är en av få jag alltjämt läser varje dag.
SvaraRaderaStort tack Thomas, och det är ömsesidig läsning.
SvaraRaderaGrattis!
SvaraRaderaTa / B
RaderaGratulerar!
SvaraRaderaOch detta har genast fått mig att vilja läsa om Leklust, omedelbart!
Det var syftet!
RaderaGrattis till tio år med din alltid lika läsvärda blogg!
SvaraRaderaHärligt! Du tillhör min morgonläsning, så håll igång! / Stewe
SvaraRaderaGrattis! En blogg som blir dyr att läsa - alltför många bra tips :)
SvaraRaderaGrattis! Bernur har varit min kamrat sedan jag började läsa littvet och Sofia berättade om dig, ett universitet på sitt sätt
SvaraRaderaGrattis till jubiléet! Må du blogga många 10-tals år till !!
SvaraRaderaTack för mången kritisk stund! Nu när Nils Schwartz övergått till konkurrenten där det inte behövs några recensenter får du bära en desto tyngre börda, ty legio äro de icke. Gratulerar till åren!
SvaraRaderaJag tackar er alla. Möjligen är jag värdig att tända Nils Schwartz cigarett, men han är förstås en förebild på flera sätt.
SvaraRaderaGrattis! :) Fortsätt blogga, oavsett antal ord!
SvaraRadera