Med
sin andra roman fortsätter den lovande Negar Naseh att utforska den
psykologiska thrillern. Det är inte helt utskrivet vad som egentligen händer,
men det kan kvitta, när det är så engagerande och spännande.
Kammarspelet
är en tacksam premiss för romanförfattaren. Ett begränsat antal karaktärer,
helst utplacerade på en avskild plats. Sedan är det bara att vräka på med
konflikter, dispyter och obearbetade trauman. Oron ökar i takt med det
obligatoriska regn som förstärker karaktärernas isolering …
Negar
Nasehs andra roman efter den med rätta hyllade debuten Under all denna vinter är ett kammarspel. Hon ersätter regnet med
medelhavssolen på en siciliansk ö. Dit kommer narkosläkaren Miriam och
konstnären Filip, med dottern Olivia. De gästas av kompisarna Ashkan och Erika,
ett ofrivilligt barnlöst par. Bordet är dukat för gräl.
Ashkan
ifrågasätter hur Miriam och Filip kan leva i närheten av Lampedusa, med
flyktingkatastrofen så nära inpå sig, utan att påverkas av den. Filip håller på
att slå igenom internationellt som konstnär, och blir en allt mer handfallen
pappa när han tar sig in i sin kreativa period. Miriam dricker en massa gin.
Och barnet gör knappt annat än sover.
Med
stigande spänning följer vi förloppet, där Naseh skickligt rör sig mellan olika
berättarperspektiv. Det skapar nya djup till hennes i grunden arketypiska
historia om konstnären och kvinnan i bakgrunden. Relationen mellan Miriam och
dottern skildras innerligt och närgånget, även när vi anar att det sker på
bekostnad av att vissa etiska gränser måste korsas.
I
värmen eskalerar oron, och svetten och berusningen och misstankarna ges fritt
spelrum. I den arbetsbok som medföljde debuten skrev Naseh en del om Marguerite
Duras, och möjligen finns det här och där ett problem, att hon inte helt
befriat sig från Duras hårda och osentimentala språk.
Samtidigt
som det onekligen ger en viss kvalitetshöjning, när det ängsliga innehållet får
en så hårt kontrollerad form. När Miriams utmattning skildras objektivt och
kyligt skapas en paradoxal distanslöshet, och hon växer fram som en fullt
trovärdig gestalt. En människa du bryr dig om, som du vill väl, även när du
anar att hon inte har helt rent mjöl i sin påse.
Det
är med antydningar Naseh arbetar, och det skapar en mystik kring det skeende
som berättas. Hon är en udda författare, på det viset att hon har nära till det
diffusa och skumma, utan att det blir vagt eller otydligt. Hela förloppet
saknar det schematiska förhållningssätt som tyvärr många av hennes kolleger
uppvaktar.
Naseh
håller sannerligen på att utveckla sig till en av samtidslitteraturens stora
orosskildrare. Hon skapar stämning med små gester, och kan väcka den typ av
bävan som Carina Rydberg och Christine Falkenland var så bra på, och som också
finns i senare romaner som Therese Bohmans Den drunknade och Anne Swärds Polarsommar.
Gemensamt
för de flesta svenska bidragen i denna genre är att man förhåller sig lika
troget ångesten som Stig Dagerman gjorde. Gillar du Dagerman har du mycket att
hämta hos Negar Naseh, som framträder som en författare med nästan obegränsad
potential. Hon visar att romanen är en ypperlig form för att berätta om
moraliska ställningstaganden, och om hur samhällsproblemen och de individuella
problemen löper som parallella linjer i våra medvetanden.
(Också
publicerad i Jönköpings-Posten 7/4 2016)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.