Det dåliga med Eva
Adofssons roman En liten historia, som utkom 2009, är titeln.
Den innehåller den typ av blygsamhetstopos som 1800-talsromanen så
ofta höll framför sig när den författades av en kvinna. Varför
gör Adolfsson så?
Jo, för att hon är
medveten om dess historia. Hon var i först hand en förfaren
kritiker, och när hon i romanformen berättar en kärlekshistoria är
protagonisten Marie Nilsson sysselsatt med att skriva en avhandling
om strukturalismen. Hon får ett erbjudande att föreläsa i en
europeisk stad, gör det, träffar en högrest gift man. Varför
inte? Hemma har hon man och barn, men mannen har träffat en annan en
längre tid.
Den svenska
kärleksromanen är en eftersatt genre. Höstens genombrott för Lena
Anderssons Egenmäktigt förfarande har fungerat som en
påminnelse om att alla bra exempel är undantag. Det tråkiga med
svenska kärleksromaner är bland annat att de är så befriade från
passion; om man räknar bort Rut Hillarps gamla romaner verkar
Socialstyrelsen vara inblandad varje gång en svensk författare
skriver om kärlek.
Att släppa
kontrollen: den lockelsen handlar det om för huvudpersonen i
Adolfssons roman. Att för en gångs skull inte veta vart du är på
väg. Det blir en roman som handlar om flykten – om att lämna det
invanda och bekanta. Men det är en flykt som leder rätt in i
verkligheten.
Som forskare är
huvudpersonen intresserad av det linjära i berättandet. I
verkligheten finns inte det linjära. Livet beter sig ombytligt,
hoppar fram lite som det vill, byter spår och bryter mönster. Och
Adolfssons roman handlar ju om livet. Det är en roman som tar spjärn
mot verkligheten. Liksom i Lena Anderssons fall är det svårt att
tänka bort dess egenskap av nyckelroman: här anas konturerna av så
kallat riktiga människor.
Adolfsson skriver
inifrån känslostormen, ofiltrerat, utan att lägga till rätta. Det
prydliga övergår i det oordnade. Stilen är oskön, obekväm, halvt
aggressiv, med en del genuin 1800-talsirioni, bland annat i hur hon
kan tilltala sin (”arma”) läsare för att skapa verfremdung.
Adolfsson har upptäckt tankstrecket – detta också eftersatta
skrivtecken. Men viktigare är hur stilen är essäistiskt tveksam,
hur den hela tiden nosar fram en frågande inställning, en öppenhet
för förbehållet. Hon ser sig själv utifrån, och distansen och
närheten är det som alstrar energin i berättelsen. Hon utgår från
sig själv, från självet, från jaget, och rör sig mot något
yttre, i frågor om identiteten. Romanen frågar, kort sagt: Vad är
ett jag? Och svarar med tankstreckets tröskel.
Det blir pausen. Ett
vägskäl. Liksom människan ställs inför valet. Inför
frågetecknet, tillvarons alla frekventa undringar, oron och
osäkerheten. För en roman om kärlek måste tillåta den viktiga
frågan: vad vet vi? Här blir kvinnan reducerad sitt intellekt när
hon går in i förälskelsen, blir barnet. Det vettskrämda barnet,
som ändå måste söka upp det farliga.
Att hon själv är
en Fröken Farlig antyds när hon på Amsterdams flygplats blir
sexuellt trakasserad av en kostymklädd främmande man, och senare på
planet ser mannen. Hon hänger sig åt lystna hämndfantasier. Liksom
barnet. Det är ett sätt att gå för långt, och planterar en oro i
läsaren, när romanen håller på att kantra, där den hårt
reglerade realismen hotas av dröm, av ett frikopplat begär. I
drömmen blir också senare mannen förvandlad till en djävul.
Det är en bok som
tar dig som läser in i det skrivna medan det pågår, genom att
texten luckras upp – blir poesi, essä, där fiktionen också
släpper sitt tag, och du förundrat kan höra verklighetens hårda
klang. En sådan stund är när Marie nås av cancerbesked, typiskt
nog i en bisats.
Adolfsson
infiltrerar och kommunicerar med ditt undermedvetna. Det unika med
hennes roman är hur den går för långt, hur den testar vad gränsen
går för, om det är en riktig gräns eller om den bara låtsas. Då
handlar det om modet att gå sin egen väg, att göra det på ett
annorlunda sätt – det vill säga, på ett sätt man som läsare
inte är bekant med. Det handlar också om att våga säga obekväma
saker, känna sig för kring de nya insikterna: ”jag tänker att
konflikten, den enda som finns, är kampen mellan min förälskelse
och min ofullkomlighet.”
Är titeln ens
dålig? Det var ju ”en liten historia”. Efteråt kan det
kännas så: det hon fick med den högreste mannen var något
tillfälligt, så som livet oftast är. Vi förstorar, gör fiktion
av det som sedan i efterhand gnuggas ned av årens gång. Eller om vi
förminskar det för att försvara oss.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.