Den
första boken i den oerhört populära serien Fifty Shades of Grey
finns nu på svenska, och man blir förströdd och road för stunden.
Det är en uppenbar fantasi, och därför går det inte att bli
upprörd över att den befäster stereotypa könsroller.
Ur
ett litteratursociologiskt perspektiv är det förstås oerhört
intressant, hur det som ursprungligen var fan fiction blivit mer
populärt än de böcker som var inspirationskällan. E L James
trilogi under namnet ”Fifty Shades” tillkom först som
fortsättning på Stephenie Meyers framgångsrika serie ”Twilight”,
men när alla referenser till Bella och Edward rensats bort har
trilogin alltså passerat både den och Harry Potter som de mest
säljande böckerna någonsin.
På
svenska heter den första boken Femtio nyanser av honom, och
jag befarar att oavsett vad som står i den här och andra
recensioner kommer den att slå alla försäljningsrekord även här.
Samtidigt
är det att underskatta läsarna att gnälla på att James bara
upprätthåller konservativa ideal, med hjältinnan Anastasia Steele
som den undergivna kvinnan och hjälten Christian Grey som den
dominante mannen.
För
som namnen indikerar: det här har inte mycket med verkligheten att
göra. James överger alla pretentioner på realism, och satsar
helhjärtat på fantasin. Och jag tror nog att läsarna fattar det
här, att vi inte ska läsa bokstavligt.
Grey,
mannen som enligt egen utsago är störd i ”femtio olika nyanser”,
är så rik och perfekt att det blir parodiskt. Likaså är Anastasia
långt ifrån det trovärdiga i sin oskuldsfulla fumlighet. Det finns
en viss humor i hur deras relation framställs, och jag kan inte
undgå att uppfatta det som en drift med genren, att James är
medveten om att hennes kärlekssaga är en aning löjlig, och
dessutom lite löjeväckande skriven.
Femtio
nyanser av honom är en
roman som efter en hundrasidig prolog har sex som sitt enda tema, men
den utlovade sadomasochismen är inte alls framträdande. I stället
för ”Twilight”-böckerna används Thomas Hardys 1800-talsroman
Tess av D'Urberville
som uttalad intertextuell referens, och man hade kanske hoppats på
mer handgripliga stilistiska bevis på inflytande från det hållet.
I
stället är det klumpigt berättat, med gott om upprepningar, både
när James skriver om sex och när hon skildrar Anastasias tafatta
försök att freda sig mot den rike Mr Greys gåvor. Allt skildras
med hjälp av superlativ och hyperboler: den som tycker att Meyers
vampyr Edward inte beskrivs som tillräckligt vacker har massor att
hämta i James porträtt av Mr Grey.
Det
är möjligt att människors drömmar ser ut så, men då tycker jag
att det är brister i fantasin, om perfektionen är det högsta
målet. Den värld romanen målar upp är så fläckfri att den
tappar intresse, när kroppar och miljöer är polerade intill
utslätning.
Litterärt
finns det större anledning att läsa Rut Hillarps romaner från
50-talet, eller pseudonymen Pauline Réages Berättelsen om O.
Det här är också kvinnor som skriver om frivillig underkastelse,
men det sker med mer förankring med verkligheten. E L James enda
syfte är nog förströelsen.
(Också publicerad i Jönköpings-Posten 8/10 2012)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.