A
Mörkret släppte ned sin klädnad öfver horisonten.
Sadi, Lustgården.
Now the cloak of night is falling.
Tom Springfield, "The Carnival Is Over" (finns i många versioner; endast Nick Cave sjunger just deanna rad).
B
Natten är hafvande, o, min broder, med dagen.
Sadi, Lustgården.
Natten är dagens mor, Kaos är granne med Gud.
Stagnelius, "Vän! I förödelsens stund".
Mörkret släppte ned sin klädnad öfver horisonten.
Sadi, Lustgården.
Now the cloak of night is falling.
Tom Springfield, "The Carnival Is Over" (finns i många versioner; endast Nick Cave sjunger just deanna rad).
B
Natten är hafvande, o, min broder, med dagen.
Sadi, Lustgården.
Natten är dagens mor, Kaos är granne med Gud.
Stagnelius, "Vän! I förödelsens stund".
Ack, att du hade gett mig dessa vackra citat tidigare.
SvaraRaderaAck, att de hade ingått i min bok om intertextualitet
Tack, att jag fick möta dem här.
lena k e
Mm, intertextualitet: ett kärt gammalt ämne!
SvaraRaderaMer kärlek mellan ord och musik:
SvaraRaderaAlbert Camus: FRÄMLINGEN 1942
The Cure: Killing an Arab från albumet “Standing on a Beach”
Eric Linklater: DET BLÅSER PÅ MÅNEN 1944
Kent: När det blåser på månen
Sara Lidman: HJORTRONLANDET 1955
David Sandströms albumtitel på solodebuten Om det inte händer något innan i morgon så kommer jag är en replik från ”Hjortronlandet” av Sara Lidman
John Osbornes pjäs SE DIG OM I VREDE 1956
Oasis: Don´t look back in Anger
Aksel Sandmose: VARULVEN 1958
Cornelis Vreeswijk: Felicia, adjö
Alan Sillitoe LÅNGDISTANSLÖPARENS ENSAMHET 1959
Iron Maiden:The Loneliness of the Long Distance Runner
Shelagh Delaney: EN DOFT AV HONUNG 1959 (filmad 1961 av Tony Richardson)
Morrissey använder flera textrader ur pjäsen ”A taste of Honey”.
Gunnar Ekelöf: SAGAN OM FATUMEH 1966
Cornelis Vreeswijk: Till Fatumeh
Michael Strunge: LIVETS HASTIGHET 1978
David Bowie: The Speed of life
Stephen King: PESTENS TID (The Stand) 1978
Anthrax: Among the living
Patrick Suskind: PARFYMEN 1985
Nirvana:Scentless Apprentice
Haruk Murakami: NORWEGIAN WOOD 1987
Beatles: Norwegian Wood
Neil Gaiman: SANDMAN volym 2 (DEATH) 1989
Kent: Nihilisten (som börjar Du liknar döden, drömmens syster) ur singeln Palace & Main
Hanif Kureishi: FÖRORTENS BUDDHA 1990
David Bowie:The Buddha of Suburbia
Erica Jong: ALLA KVINNORS BLUES 1991
Bessie Smith-citat utgör inledningar till alla kapitel och till de olika positionerna i den av erotik besatta kvinnans infernovandring:
I got nineteen men and I want one mo
I got nineteen men and I want one mo
If I get one more, I´ll let that nineteen go
Daniel Ahlgrens seriealbum DÖDA FARBRORN1993
Morrissey: Kill Uncle
Doris Lessing: LOVE, AGAIN 1996 (Kärlekens teater)
Marlene Dietrich: Falling in Love Again har inspirerat Doris Lessing till denna romantitel.
I samma roman citerar Doris Lessing textrader ur Neneh Cherrylåten Manchild.
Doris Lessings självbiografi Under My Skin är uppkallad efter den kända Cole Porter-låten Under my skin.
Douglas Coupland: GIRLFRIEND IN COMA 1998
The Smiths: Girlfriend in a Coma
Kazuo Ishiguro: NEVER LET ME GO 2005
Bob Dylan: Never let me go
Inger Edelfeldt: FINNS DET LIV PÅ MARS? 2006 är inspirerad av David Bowie
Sofi Oksanen: BABY JANE 2008
Rod Stewart: Baby Jane
Suzanne Brögger: SLÖJAN 2010
Jazz- och bluessångaren Suzanne Brögger ackompanjeras på skivan Slöret av piano, gitarr, saxofon, klarinett, flöjt och bjällror
Sara Stridsberg: DRÖMFAKULTETEN 2010
Sara Stridsberg använder sig av till svenska översatta texter från Courtney Loves band ”Hole”.
Intertextualitet ÄR det nya svarta. Och det gamla (men de gamla fick inte plats i kommnentaren).
SvaraRaderalena kjersén edman
Det finns en scen i Arundhati Roys roman The God of Small Things som verkar ha plagierats från Nick Caves "Do You Love Me Pt II", något som jag aldrig har fått bekräftat från något håll - MEN jag vet att jag har rätt (?).
SvaraRaderaHåkan Hellströms "Shelley", Eldkvarns "Blues för Bodil Malmsten", Thåströms "Karenina" m fl, Mattias Alkberg BDs "Don Quixote", Strindbergs, Brända barn, etc etc ...