tag:blogger.com,1999:blog-3051804628101451309.post3305504210870669378..comments2024-03-28T18:00:59.823+01:00Comments on bernur : Sehr gut, sehr SjónBernurhttp://www.blogger.com/profile/16929821784410588962noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-3051804628101451309.post-59311835492062813052011-11-24T20:23:29.535+01:002011-11-24T20:23:29.535+01:00När Chinua Achebe, den nigerianske förf, upptäckte...När Chinua Achebe, den nigerianske förf, upptäckte att Conrads Heart of D var en kanonisk text i västerlandet blev han ursinnig, och skrev på slutet av 70-talet en ursinnig och hätsk text där han inte spar på de riktigt hotfulla orden, och Lagercrantz menar i sin bok om Conrads kortroman att han fasar för vad som händer när Achebes människa tar makten. Men jag kan förstå Achebe, och varför han skriver som han gör, liksom jag kan förstå varför Solanas skriver som hon gör, varför hon måste skriva så här. Nåja!Bernurhttps://www.blogger.com/profile/16929821784410588962noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3051804628101451309.post-58394045455381567792011-11-24T17:38:05.865+01:002011-11-24T17:38:05.865+01:00Dirty Weekend kan läsas som satir skulle jag tro -...Dirty Weekend kan läsas som satir skulle jag tro - har inte läst den själv, hört en bit uppläst - men SCUM-mnaifestet tillvitar alla män, personligen, en för alla och alla för en, att de är till fullo ansvariga för våldtäkt och mord och allt dåligt i världen för att de är just MÄN. Det finns inget som helst försök att diskutera eller sätta i perspektiv, hon mytologiserar bara. Och i grunden verkar Sjòns artikel lida av samma sak (inte minst genom dess totala uppbackning, in blanco, av Solanas och hennes text).Magnusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3051804628101451309.post-21740201198530793142011-11-24T16:44:23.298+01:002011-11-24T16:44:23.298+01:00Jo, fast det hon gör är ju också att vända på allt...Jo, fast det hon gör är ju också att vända på allt, visa hur absurt det är med all form av könsförtryck, för säga vad man vill, det är mannen som har dikterat villkoren. Sedan kan lämplighet alltid diskuteras, liksom hur man håller god ton och så - fast en av de saker jag tänkte på var Helen Zahavis bok Dirty Weekend, hur den illustrerade tesen att när en svag människa slår tillbaka - då slår hon hårt. Det är djävligt ruttet vatten som har runnit under bron så att säga, i Solanas fall ...Bernurhttps://www.blogger.com/profile/16929821784410588962noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3051804628101451309.post-10149933699653892442011-11-24T14:49:20.956+01:002011-11-24T14:49:20.956+01:00Tycker inte att man kan se SCUM som ett satiriskt ...Tycker inte att man kan se SCUM som ett satiriskt projekt på det sättet; det finns aldrig någon distans mellan det våld (mot män, samt mot kvinnor som "inte ställer upp på SCUM") manifestet uttalat kräver och den röst som kommer till tals. Solanas syftar till ett läge där personlighet, språk, handling och 'feministisk moral' har smitts samman till ett enda ting, ett vapen, och sedan alltid förblir förenade, och detta utgör egentligen en totalitär ansats; den syftar till att driva bort alla motsägelser, all tvekan, all tvetydighet. För alltid.<br /><br />Det finns ingen svävning mellan röst och uttalad intention i SCUM-manifestet. Hon menar i princip det hon säger, i stort sett bokstavligt: alla män ska kastreras och dödas eller åtminstone tvingas avstå från en egen vilja, från rätten att förhålla sig till sitt kön, sin sexualitet, till sin värld, till andra, förhålla sig till detta på eget bevåg. På sina håll i den amerikanska kvinnorörelse som var samtida med Solanas drömde man också bokstavligen om jungfrufödelse, partenogenes, som ett sätt att slippa männens roll i fortplantningen. Idag satsar man istället på insemination och provrörsbefrukltning; jag har inget emot insemination om det är motiverat utifrån en medicinsk eller social situation, men det är oroande när det ses som ett ideologiskt statement och något som borde vara normalt.<br /><br />Och det som stör debatten om SCUM här hemma är ju att de rätt breda (ny-)feministiska skikt som backar upp manifestet inte alls vill se det som metaforiskt - Sara Stridsbergs förord kan inte läsas som något annat än att texten ska användas programmatiskt, inte heller om man diskuterar det i skolan som en tung och klassikerstämplad text om förtryck och motstånd - men heller inte vill ta någon debatt om det. Man säger helt enkelt: om du inte älskar SCUM så hatar du kvinnor, punkt. Vilket näst efter antisemit eller shiamuslim är det värsta någon kan tillvitas i dagens värld. Det är som att kräva at vi ska diskutera flygande tefat.Magnusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3051804628101451309.post-73455605605129958522011-11-23T19:27:05.706+01:002011-11-23T19:27:05.706+01:00Facit!Facit!Bernurhttps://www.blogger.com/profile/16929821784410588962noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3051804628101451309.post-55953076420258079142011-11-23T17:27:14.501+01:002011-11-23T17:27:14.501+01:00Ja det gör det!Ja det gör det!Hans Kohlströmnoreply@blogger.com