tag:blogger.com,1999:blog-3051804628101451309.post2814171732834223825..comments2024-03-28T18:00:59.823+01:00Comments on bernur : Kritiker No 20/21. Dialoger med litterär gestaltningBernurhttp://www.blogger.com/profile/16929821784410588962noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-3051804628101451309.post-19943992643339392612011-10-18T12:15:54.907+02:002011-10-18T12:15:54.907+02:00Förödande och låsande med dylik "sifferkritik...Förödande och låsande med dylik "sifferkritik", absolut. Upplever tyvärr också att topplistor fungerar på ett lite liknande sätt. Också inom populärmusik. Blir lätt ett sätt att få ordning på inkommensurabla helheter. Såg att New York Times eminente musikkritiker Anthony Tommasini nu också lanserat en all-time tio i topplista vad gäller klassiska kompositörer. Det handlar förstås om the usual suspects, men innebär som jag ser det en banalisering och ett förytligande av musikkritiken. Synd.Klinkmannhttps://www.blogger.com/profile/14799229332151583754noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3051804628101451309.post-42874760555151011862011-10-18T10:16:22.280+02:002011-10-18T10:16:22.280+02:00Ja, det är också min förhoppning, att den där dubb...Ja, det är också min förhoppning, att den där dubbla blicken synliggörs. Därför - bland annat - är det så förödande med poängsättning, som i tidningarna - det är likadant med film och musik, att det inte GÅR att sätta en siffra på en upplevelse. Jo, ibland kanske, när det är obestridligt bra, men i de flesta fall är det 3-5 som gäller (om 5 är max), alltså att vissa komponenter är så bra som man kan önska sig, och vissa är bara så där.Bernurhttps://www.blogger.com/profile/16929821784410588962noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3051804628101451309.post-81202302192369723822011-10-18T09:41:04.099+02:002011-10-18T09:41:04.099+02:00Den här dubbla blicken, ambivalensen ärlighet/unde...Den här dubbla blicken, ambivalensen ärlighet/underminering/kritik (också självreflexivt) är ju som jag ser det någonting av det allra viktigaste i ett kritikeruppdrag. Utan den blir alltsammans lätt en ex cathedra-utläggning som kan framstå som "viktig" och/eller lärd, men i längden blir ganska ointressant. Det är i ambivalensen, sprickorna, gliporna i texten, både den litterära och den kritiska, som det intressanta frapperande ofta finns.Klinkmannhttps://www.blogger.com/profile/14799229332151583754noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3051804628101451309.post-51224213063644223142011-10-17T20:23:59.757+02:002011-10-17T20:23:59.757+02:00Tack, vad glad jag blir! Ja, det var lite roligt a...Tack, vad glad jag blir! Ja, det var lite roligt att skriva den här texten, och på ett sätt är det också en ärlig text. Ofta är det väl så att man som läsare gör det med dubbel(hetens) blick, att ett "å andra sidan" alltid ger sig tillkänna, som i en reservation, eller bara i en subtil markering av något slag.Bernurhttps://www.blogger.com/profile/16929821784410588962noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3051804628101451309.post-75950223086995165882011-10-17T14:05:56.459+02:002011-10-17T14:05:56.459+02:00Fint uppslag med dialogen mellan Björn och bernur,...Fint uppslag med dialogen mellan Björn och bernur, blir nyfiken på Kritiker-numret, har något av deras tidigare, som jag också gillade. Det här greppet kunde säkert användas flera gånger, ifall du inte är rädd för att det börjar osa "metod" om det!Klinkmannhttps://www.blogger.com/profile/14799229332151583754noreply@blogger.com